מהי דלקת האוזן החיצונית?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת האוזן החיצוניתהאוזן החיצונית מהווה חלק אחד ממכלול מערכת השמע שכולל גם את האוזן הפנימית ואת האוזן התיכונה. חלק זה במערכת השמע כולל את תעלת השמע ואת האפרכסת.

נהוג לכנות את הדלקת של האוזן החיצונית גם כאוזן טרופית או כאוזן של שחיינים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שסוג זה של דלקת מופיע בשכיחות גבוהה ביותר בקרב שחיינים וכן בעובדה ששכיחות הדלקת הספציפית הזו גבוהה במיוחד בקרב אנשים שמתגוררים באזורים שמאופיינים בלחות גבוהה ובסביבה חמה.

מה הם הגורמים לדלקת האוזן החיצונית?

הגורמים לדלקת מקומית באוזן החיצונית הם לרוב זיהומים שונים שפוגעים בזקיק השערה בתעלה החיצונית של האוזן כשהגורם השכיח ביותר לזיהום מסוג זה נגרם בשל זן מסוים של חיידקים הנקרא סטפילוקוקוס אאוראוס.

דלקת מפושטת חריפה או דלקת ארוכת טווח נגרמת בעקבות תגובה אלרגית לשמפו, מכשיר שמיעה, עגילים או טיפות אוזניים למשל, בעקבות זיהום פטרייתי בדגש על זני הקנדידה אלביקנס או האספרגיליוס וכן במקרים מסוימים המקור לדלקת באוזן החיצונית הוא דלקת באוזן התיכונה שמלווה בהפרשות רבות מהאוזן.

גורמים המעודדים דלקת באוזן החיצונית הם סביבה לחה, רגישות לחומרים כימיים מסוימים וחשיפה אליהם, סבוריאה וכן פגיעה פיזית של האוזן החיצונית בעקבות ניקוי אגרסיבי, גירוד מוגזם של העור באוזן, שימוש לא מותאם באטמי אוזניים ועוד.

מה הם התסמינים של דלקת האוזן החיצונית?

נהוג לחלק את הסוגים השונים של דלקת האוזן החיצונית לשלוש קבוצות לפי דרגת החומרה וההסתמנות הקלינית של הדלקת להלן:

  • דלקת מקומית – דלקת שבאה לידי ביטוי בכאבים באוזן החיצונית שמופיעים בעיקר כאשר נוגעים באוזן. באזור הדלקת מופיע פצעון שיכול להיות אדום או בעל ראש מוגלתי. במקרים מסוימים הפצעון יכול להפוך לפרונקל ואף להביא לחסימה של תעלת השמע ולהוביל לבעיות שמיעה משמעותיות.
  • דלקת חריפה מפושטת – זיהום מפושט שגורם לפריחה עורית הנמשך פחות משלושה שבועות. סוג זה של דלקת באוזן החיצונית בא לידי ביטוי בהפרשה נוזלית מתעלת השמע, אובדן שמיעה חלקי, נפיחות בבלוטות הלימפה בגרון, קשקשת בתעלת האוזן, כאבים עזים באוזן החיצונית ועוד.
  • דלקת ארוכת טווח (דלקת כרונית) – דלקת שנמשכת למעלה משלושה חודשים. התסמינים של דלקת זו כוללים את כל התסמינים של דלקת חריפה מפושטת אם כי בנוסף להם עלולים להופיע גם התסמינים הבאים: מחסור בשעוות האוזן, כאב וחוסר נוחות באוזן המוחמרים בזמן תנועה, גירוי מתמיד באזור תעלת האוזן, התהוות של שכבה עורית יבשה ועבה בתעלת האוזן ועוד.

כיצד מאבחנים דלקת האוזן החיצונית?

האבחון של דלקת האוזן החיצונית מתבצע על ידי בדיקת התסמינים מהם סובל המטופל ועל ידי בדיקה פיזיקלית של האוזן באמצעות מכשיר שנקרא אוטוסקופ.

במהלך בדיקת האבחון הרופא יתשאל את המטופל לגבי גורמי הסיכון שהיו יכולים להוביל להתפתחות הדלקת ויחפש סימנים שיכולים להעיד על זיהום פטרייתי או למשל על קרע בעור התוף כמו למשל קשקשת עורית, אדמומיות, שינויים בעור ועוד.

במידה ומדובר על דלקת ארוכת טווח ייתכן כי יהיה צורך לשלוח דוגמית מהדלקת לבדיקת מעבדה על מנת לזהות את המקור לזיהום.

כיצד מטפלים בדלקת באוזן החיצונית?

הטיפול משתנה בהתאם למידת החומרה של הדלקת. בין היתר הרופא יכול לרשום למטופל טיפות אוזניים שמכילות אנטיביוטיקה במקרים בהם מדובר על דלקת ממקור חיידקי, אך במקרים אחרים הטיפול יתבסס בעיקר על שימוש בתרופות לשיכוך הכאבים ומתן הנחיות למנוחה.

כמו כן, לא אחת מתעורר הצורך בניקוז מוגלה מהפרונקל שהתפתח באוזן, במקרים מסוימים יהיה צורך לשאוב נוזלים מתעלת השמע ועוד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן