דלקת האוזן התיכונה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת האוזן התיכונהדלקת האוזן התיכונה היא מחלה שכיחה מאוד שמתפרצת לרוב לאחר אפיזודה של הצטננות. הדלקת מתאפיינת בהצטברות של נוזלים בחלל האוזן התיכונה וזאת כיוון שההצטברות העודפת של הנוזלים מהווה קרקע פורייה לצמיחת חיידקים ונגיפים שמובילים להתפתחות הדלקת.

דלקת האוזן התיכונה מופיעה בשכיחות גבוהה במיוחד בקרב תינוקות בני חצי שנה עד שנתיים ובשכיחות הולכת ופוחתת מעבר לגיל שנתיים ואילך. ברוב המקרים דלקת באוזן התיכונה שמופיעה בגילאים מבוגרים יותר, תהיה חמורה פחות מבחינת ההסתמנות הקלינית שלה.

מה הם הגורמים לדלקת האוזן התיכונה?

הנוזלים שנמצאים באוזן התיכונה מתנקזים באדם הבריא דרך חצוצרת השמע לאזור הלוע. כאשר נוצרת חסימה באזור החצוצרה, הנוזלים נשארים באוזן התיכונה ומהווים קרקע מושלמת להתפתחות של פתוגנים.

לפיכך, ניתן לראות שכיחות גבוהה מאוד של דלקת באוזן התיכונה במקרים של הצטננות וגודש. החסימה של החצוצרה יכולה להיות גם תוצאה של שקדים מוגדלים או פוליפים בגרון.

במקרים מסוימים ההצטברות של הנוזלים היא תוצאה של חדירת נוזלים מהאוזן החיצונית. כך למשל קרע בעור התוף עלול להוביל לחדירה של מים בזמן המקלחת או השחייה. דלקת כרונית באוזן התיכונה יכולה להיות תוצאה של חצבת שגורמת להיחלשות של מערכת החיסון וכן במקרים רבים הגורם לדלקת נותר בלתי מפוענח.

מה הם התסמינים של דלקת באוזן התיכונה?

התסמין המרכזי של דלקת באוזן התיכונה הוא כאב חמור שנובע כתוצאה מהלחץ המופעל על עור התוף. במידה והדלקת באוזן התיכונה היא ממקור חיידקי, יתלוו לכאבים תסמינים נוספים כמו למשל פגיעה מסוימת ביכולת השמיעה, חום גבוה ותסמינים שונים הקשורים לשפעת כמו למשל תשישות, אדישות, הקאות ושלשולים. תסמינים אלו מופיעים בעיקר בילדים.

במידה והמחלה פוגעת בתינוקות ניתן יהיה לראות תסמינים של רגזנות וחום גבוה ובמקרים מסוימים בהם מתרחש נקב בעור התוף, ייתכן כי תופרש מוגלה מהאוזן. ההפרשה המוגלתית לרוב מביאה להקלה במידת החומרה של הכאבים בעקבות הפחתת הלחץ המופעל על עור התוף.

נהוג לסווג את ההסתמנות הקלינית לשתי קבוצות מרכזיות: דלקת חריפה שמופיעה באופן פתאומי ונמשכת עד שבועיים לכל היותר ודלקת ארוכת טווח שנחשבת לחמורה פחות מבחינה קלינית, אך נמשכת למעלה משבועיים. במקרים מסוימים דלקת ארוכת טווח מתבטאת בהתקפים כרוניים של דלקת.

כיצד מאבחנים דלקת האוזן התיכונה?

דלקת של האוזן התיכונה נהוג לאבחן לפי התסמינים עליהם מתלונן המטופל (במידה ומדובר על תינוק או פעוט התשאול לגבי התסמינים יבוצע מול הורי המטופל כמובן) וכן לפי הממצאים שעולים מבדיקה פיזית של המטופל.

הבדיקה מבוצעת ברוב המקרים באמצעות אוטוסקופ שמורכב מידית אחיזה, גוף תאורה וזכוכית מגדלת. באמצעות האוטוסקופ הרופא המאבחן יכול לבחון את האוזן החיצונית בלבד, אך ישנו מגוון רחב של תסמינים באוזן החיצונית שיכולים להעיד על המתרחש באוזן התיכונה.

בין היתר ניתן להבחין באמצעות האוטוסקופ בדליפה של נוזלים לאוזן החיצונית, בבלט בעור התוף שמעיד על הצטברות של נוזלים, בשינויים בגוון של עור התוף ועוד. במקרים מסוימים ייעשה שימוש באוטוסקופ מיוחד שיכול לסייע באבחון של חסימה בחצוצרת השמע.

כיצד מטפלים בדלקת האוזן התיכונה?

בשמונים אחוז מהמקרים תוך שלושה ימים החולים מחלימים גם ללא כל טיפול. עם זאת, במידה וחלה חמרה במצבו של החולה לאחר יומיים עד שלושה, במידה ומדובר על דלקת כרונית או זיהום חמור ביותר, יש לשקול מתן אנטיביוטיקה. כמו כן, במקרים מסוימים יש לטפל במקור של הבעיה אם באמצעות ניתוח כפתורים, הסרת פוליפים או שקדים ועוד.

קראו כאן על דלקת אוזן תיכונה תפליטית>>>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן