מהי תסמונת התבקעות התעלה העליונה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מהי תסמונת התבקעות התעלה העליונה?תסמונת התבקעות התעלה העליונה היא מצב רפואי נדיר ביותר המוביל לבעיות חמורות ביציבה ושיווי המשקל ולבעיות שמיעה.

מצב זה נגרם בעקבות חוסר מלא או דלדול חלקי של חלק מסוים בעצם הרקה שממלא תפקיד חשוב במערכת שיווי המשקל באוזן הפנימית. מדובר על תסמונת קשה מאוד לאבחון ולמעשה הפעם הראשונה שבה תוארה מבחינה רפואית הייתה בשנת 1995.

מה הם הגורמים לתסמונת התבקעות התעלה העליונה?

מאחר ומדובר על תסמונת נדירה מאוד שהתגלתה לפני פחות משלושה עשורים, הרי שנכון לכתיבת שורות אלה רב הנסתר על הגלוי בה. עם זאת, נראה כי מדובר על תסמונת מולדת במקרים מסוימים, אם כי בחלק מהמקרים התסמונת יכולה להתפתח בעקבות פגיעת ראש שהביאה לפגיעה בעצם הרקה. בחלק מהמקרים התפתחות לא אופטימאלית של עצמות הגולגולת לאחר הלידה מגדילה את הסיכוי לסבול מתסמונת זו גם לאחר פגיעות ראש קלות יחסית.

מה הם הסימפטומים של התסמונת?

תסמונת התבקעות התעלה העליונה יכולה להוביל למגוון רחב ביותר של תסמינים הקשורים לשמיעה ולשיווי המשקל וכן יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של דרגות חומרה. בין היתר מדובר על התסמינים הבאים:

  • בקרב חלק מהאנשים הסובלים מתסמונת התבקעות התעלה העליונה מתפתחת יכולת לשמוע את הרעשים שמפיק הגוף שאינם נשמעים בדרך כלל. בין היתר ישנם דיווחים על כך שהאנשים שלקו בתסמונת התחילו לשמוע את הרעשים שמפיקות העיניים בזמן שהן זזות, את פעימות הלב, את הרעשים שמפיקים המפרקים בעת תנועתם, את הרעשים שמפיקה הלסת בזמן הלעיסה ועוד. כמו כן, הדיבור של הלוקים בתסמונת נשמע להם בצורה חזקה ביותר. במקרים מסוימים היכולת לשמוע את הרעשים של הגוף מובילה לקושי בתפקוד היומיומי.
  • אחד התסמינים המשמעותיים והמרכזיים ביותר של התסמונת בא לידי ביטוי בסחרחורת, קושי ללכת בקו ישר, תחושת ורטיגו וחוסר יציבות באופן כללי.
  • רגישות מוגברת לרעשים חיצוניים – במקרים מסוימים הלוקים בתסמונת יכולים לתקשר רק בלחישות ולא יכולים אף לצאת מביתם.
  • אובדן שמיעה של צלילים בעיקר בתדרים נמוכים.
  • תחושה של גודש באוזן.
  • עייפות מוגברת ותשישות שאינה מוקלת גם לאחר שינה הן תופעות שכיחות מאוד בקרב הסובלים מתסמונת התבקעות התעלה העליונה. תסמינים אלו מופיעים על רקע העובדה שהגוף צריך להשקיע משאבים רבים בשמירה על איזון ובהתמודדות עם הקלט החושי המציף אותו ביתר.
  • טינטון.
  • מיגרנות וכאבי ראש.
  • ניסטגמוס, תנועות עיניים מהירות שאינן רצוניות או נשלטות.
  • כל התסמינים הנ"ל מובילים לשיעור גבוה של ניסיונות התאבדות בקרב הלוקים בתסמונת בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

כיצד מאבחנים את התסמונת?

ישנה חשיבות עליונה לאבחן את התסמונת באופן מדויק וזאת כיוון שמאחר ומדובר על תסמונת שבאה לידי ביטוי בתסמינים שיכולים להופיע גם על רקע של מחלה אחרת, הרי שבקלות ניתן לבצע אבחון שגוי ולהגיש טיפול לא מתאים למטופל.

טכניקות האבחון כוללות סריקת CT של העצם הטמפוראלית וכן בדיקות נוספות של האוזן הפנימית כמו למשל VEMP, VNG, ECOG ועוד. התסמינים של התסמונת מזכירים מאוד את התסמינים של מחלת מונייר ובמקרים מסוימים מתברר כי המטופל סובל הן ממחלת מונייר והן מתסמונת התבקעות התעלה העליונה במקביל.

לרוע המזל, במקרים רבים החולים מאובחנים בטעות כסובלים מהפרעות פסיכיאטריות הגורמות להם לשמוע קולות כמו למשל סכיזופרניה או ממחלות אחרות כמו למשל גידול באונה הרקתית או כולסטאתומה.

כיצד מטפלים בתסמונת התבקעות התעלה העליונה?

הטיפול מתבצע על ידי ניתוח סגירה של התעלה, באמצעות שימוש בדבק איחוי עצמות ושתל של רקמת עצם.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן