דלקת אוזן תיכונה חדה 1

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

 דלקת אוזן תיכונה חדהדלקת אוזן תיכונה חריפה  (AOM- Acute otitis media) מוגדרת כתהליך שבו תסמיני הדלקת באוזן התיכונה נמשכים כשלושה שבועות ויותר. דלקת זו מחייבת טיפול רפואי דחוף עבור ילדים מתחת לגיל 5  שנים.

למרות המחקר המניעה והטיפול, העלויות של מחלה זו תמשכנה לעלות בעוד שהתחלואה נותרת ללא הפוגה.

גורמים וגורמי סיכון

צינור השמע הוא הצינור שיוצא באמצע האוזן לחלק האחורי של הגרון.  הדלקת מתרחשת כאשר חצוצרת השמע מתנפחת או נחסמת ולוכדת נוזל באוזן התיכונה. הנוזל הלכוד יכול להידבק. בקרב ילדים צעירים, חצוצרת השמע קצרה ואופקית יותר בהשוואה למבוגרים, כך שיש סבירות גדולה יותר לכליאת נוזלים רבים. חסימה של חצוצרת השמע מופעלת על ידי זיהום בדרכי הנשימה העליונות (URTI) . הזיהום הוא בדרך כלל ממקור נגיפי, אבל אלרגיות ומצבים דלקתיים אחרים המערבים את חצוצרת השמע עלולים ליצור תוצאה דומה. יצירת הדלקת, עלולה לשנות את הלחץ בתוך האוזן התיכונה.

בארצות הברית, 70% מכלל הילדים חווים התקף אחד או יותר של  AOM לפני יום ההולדת השני שלהם. שיא ההיארעות של AOM הוא בילדים בגילאי 3-18 חודשים. גורמי הסיכון לדלקת אוזן תיכונה  הינם: פגות ומשקל לידה נמוך, גיל צעיר, היסטוריה משפחתית, אלרגיה, נוכחות במעונות יום, תנאי חיים צפופים, שימוש במוצץ, חשיפה לזיהומי עישון, שימוש ממושך בבקבוק.

סימפטומים ואבחון

למרות שההיסטוריה של  AOM משתנה עם הגיל, ישנם מספר מאפיינים כלליים: בקרב ילודים סביר להניח כי הם ייראו עצבניים ויתקשו בספיגת ההנקות; בקרב ילדים מבוגרים יותר הדלקת יכולה להיות מלווה בחום או משיכת האוזן. ובקרב מבוגרים או בני נוער הדלקת אף עלולה להוביל לאובדן שמיעה, ותפליט מהאוזן. כאשר לא מופיע חום, האבחון יוכל לכלול מחלות ותסמינים אחרים כמו מורסה בשיניים, דלקת האוזן החיצונית ועוד.

בדרך כלל באבחון של דלקת אוזן תיכונה חריפה וכרונית, ממצאי האבחון יכללו: סימנים של דלקת בקרום התוף, תפיחות, מראה מסוים ואופייני של שכבת האפיתל השטחית (עור תוף מנוקב ) ,וכאבים. פעמים רבות, האבחון הינו בעייתי עקב התפליט והנפיחות הקיימת במקום, ולכן תרבית דגימה עשויה להיות מועילה יותר. בדיקות הדמיה הינן מיותרות במקרה זה, עם זאת, סריקת CT עשויה להיות נחוצה בכדי לקבוע אם התרחש סיבוך תוך גולגולתי.

טיפול וסיבוכים

הטיפול האנטיביוטי הינו האמצעי היעיל היחדי כנגד דלקת האוזן התיכונה. האנטיביוטיקה שתיבחר תידרש לכסות את רוב החיידקים הפתוגנים הנפוצים. בדרך כלל נעשה שימוש באמוקסיצילין,   Trimethoprim-sulfamethoxazole,    Cefixime,קלינדמיצין ו Azithromycin. הופעתם של חיידקים עמידים מיקרוביאלית למערכת החיסון דורש הערכה מחדש של הטיפול המסורתי. ובכל זאת, יש עדיין קונצנזוס כי האנטיביוטיקה הינה הטיפול הראשוני המועדף ב- . AOMרק במקרים נדירים יותר, תהיה המלצה כירורגית, כאשר בחירת ההליך המתאים תתבסס על הערכת הגורמים המטפלים, הגורמים המנתחים, משאבים זמינים, ודחיפות.

עם טיפול אנטיביוטי יעיל, הסימנים המערכתיים של חום ועייפות צריכים להתחיל להתפוגג, יחד עם הכאב המקומי, תוך 48 שעות. ברוב המקרים, הנוזל מהאוזן עלול להמשיך באופן עקשני גם ללא נוכחות בקטריאלית, עם זאת, קורס שני של אנטיביוטיקה בעלת מנגנון פעולה שונה עשוי להיות מוצדק בכדי למנוע את הישנות הדלקת. הסיבוכים של  AOM מסווגים לפי מיקום. ככל שהמחלה מתפשטת אל מעבר למבנים הריריים ,הם עלולים לגרום לניקוב של עור התוף, שיתוק עצב הפנים, או פיתוח של דלקת האוזן התיכונה כרוני. מעבר לכך עלולים להיגרם נזקים תוך גולגולתיים כמו  דלקת קרום המוח, מורסה במוח או נזקים מערכתיים כמו דלקת מפרקים זיהומית.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן