מהי דלקת מכסה הגרון?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת מכסה הגרוןדלקת מכסה הגרון היא מחלה הנגרמת כתוצאה מזיהום של מכסה הגרון. מכסה הגרון היא רקמה הממוקמת בחלקו האחורי של הגרון, מאחורי הלשון.

תפקידה של הרקמה לסגור את המעבר מהלוע לקנה הנשימה על מנת שבמהלך הבליעה לא יעבור מזון לריאות. בעבר דלקת מכסה הגרון הייתה מחלה נפוצה שפגעה בעיקר בילדים בגילאי שנתיים עד שבע שנים, אך לאחר פיתוח החיסון למחלה, היא הפכה לנדירה מאוד.

מה הם הגורמים לדלקת מכסה הגרון?

הגורם המרכזי לדלקת מכסה הגרון הוא חיידק שנקרא המופילוס אינפלואנזה מסוג B או בקיצור, Hib. ילדים קטנים רגישים במיוחד לחיידק זה משום שמערכת החיסון שלהם עדיין אינה מפותחת מספיק.

החיידק יכול לגרום למחלות אחרות בנוסף לדלקת מכסה הגרון, כמו למשל דלקת קרום המוח או דלקת ריאות. הודות לחיסון נגד חיידק זה, כיום מדובר על זיהום נדיר ביותר המתרחש בעיקר במקרים בהם החיסון לא בוצע כהלכה או במקרים בהם מסיבה מסוימת הילד לא קיבל את החיסון.

החיידק עובר מאדם חולה לאדם בריא על ידי רסס של טיפות הנישא באוויר לאחר שיעול או התעטשות. הטיפות יכולות לחדור למערכת הנשימה של האדם הבריא באופן ישיר, אך ניתן להידבק במחלה גם באמצעות מגע של הפה עם חפצים מזוהמים.

בנוסף לחיידק קיימים מגוון גורמים שיכולים לגרום גם כן לדלקת מכסה הגרון אם כי גורמים אלו נחשבים לנדירים מאוד. בין היתר מדובר על כוויה במכסה הגרון בעקבות שתייה של משקה מאוד חם, הידבקות בנגיף שנקרא וריצלה זוסטר הגורם גם למחלת אבעבועות רוח, זיהום של פטרייה המתרחש באנשים הסובלים ממערכת חיסונית חלשה מאוד, זיהום של חיידק שנקרא סטרפטוקוקוס פנאומוניה ועוד.

מה הם התסמינים של דלקת מכסה הגרון?

בדרך כלל התסמינים מתפתחים במהירות רבה לאחר ההדבקה. בין היתר התסמינים כוללים שינויים בגוון הקול, ריור, שינוי של צבע העור לכחול אפרפר, קושי בבליעה שיכול לבוא לידי ביטוי אף בהימנעות מוחלטת מאכילה, כאבים חזקים בגרון, צפצופים בזמן הנשימה וקשיי נשימה וכן חום גבוה של שלושים ושמונה מעלות צלזיוס לפחות.

כיצד מאבחנים דלקת מכסה הגרון?

בקרב ילדים דלקת מכסה הגרון עלולה לסכן חיים וזאת כיוון שקשיי הנשימה יכולים להוביל למצוקה נשימתית חריפה ואף למוות. גם במבוגרים לפני שמאבחנים את המחלה יש לוודא תחילה כי מספיק אוויר מגיע לריאות של החולה לפני שממשיכים בבדיקות האבחון.

הבדיקה המשמשת לאבחון המחלה נקראת לרינגוסקופיה. בדיקה זו מבוצעת במבוגרים או בבני נוער בלבד וזאת משום שהלרינגוסקופ בדרך כלל גורם לחרדה בקרב ילדים וכתוצאה מכך קשיי הנשימה עלולים להחמיר.

הלרינגוסקופ הוא צינור דג וגמיש באמצעותו יכול הרופא להסתכל על מכסה הלוע ולנסות לאתר סימנים לדלקת שיכולים לבוא לידי ביטוי באדמומיות ונפיחות.

בנוסף, ניתן לבצע בדיקת דם לאבחון של עלייה ברמת כדוריות הדם הלבנות שמתרחשת במקרה של זיהום חיידקי ובמקרים מסוימים בהם התפתח אבצס במכסה הגרון, יש לקחת דוגמית מהאבצס. במידה וכל הבדיקות הנ"ל לא הביאו לאבחון של הגורם לתסמינים, ייתכן כי יהיה צורך לבצע בדיקת CT או צילום רנטגן של הגרון.

כיצד מטפלים בדלקת מכסה הגרון?

הטיפול בזיהום שמופיע על רקע חיידקי ניתן על ידי עירוי של אנטיביוטיקה לווריד למשך שבוע עד עשרה ימים. במקרים בהם החולה לא מסוגל לנשום, יש לאשפז אותו ולתת לו חמצן באמצעות מסכת חמצן. במקרים החמורים יהיה צורך לספק לחולה חמצן באמצעות צינור המוחדר דרך הפה ישירות לריאות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן