דלקת של דרכי הנשימה העליונות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

 דדלקת בדרכי הנשימה עליונותלקת בדרכי הנשימה העליונות היא אחת הסיבות השכיחות ביותר המובילה לפנייתם של  מטופלים רבים לרופא. הגורם העיקרי לדלקות בדרכי הנשימה הוא וירוסים אם כי בחלק מהמקרים מקורן דווקא בחיידק.

מבנה האף, הסינוסים המקיפים את האף, חלל הפה האחורי והגרון כל אלה מרכיבים את דרכי הנשימה העליונות. באמצעות המבנים המתוחכמים הללו זורם האוויר מהסביבה החיצונית דרך קנה הנשימה אל עבר הריאות. דלקות במבנים אנטומיים אלה כוללות דלקת בחלל האף או שפעת, דלקת בסינוסים, הצטננות, דלקת שקדים, דלקות בחלקיו העליונים של קנה הנשימה וזיהומים נוספים.

למרות שזיהומים בדרכי הנשימה העליונות יכולים לקרות בכל חודשי השנה, הם נפוצים יותר בעונות הסתיו והחורף, מספטמבר ועד מרץ. הסיבה לכך היא בשל הצפיפות והשהות הממושכת במתחמים ציבוריים סגורים בחודשי השנה הקרים המקלה על התפשטות המחלה. יתר על כן, נגיפים הגורמים לדלקת בדרכי הנשימה מעדיפים תנאי לחות נמוכים המאפיינים את החורף.

על פי רוב דלקת בדרכי נשימה עליונות היא מחלה מדבקת הנוטה להתפשט על ידי שאיפת רסיסים שהופצו באוויר בקרבת אדם המשתעל או מתעטש. כמו כן העברת הנגיף מתבצעת לאחר שימוש בחפצים משותפים או נגיעה במשטחים נגועים.

גורמי הדלקת ודרכי ההתפשטות

דלקת בדרכי הנשימה העליונות נגרמת על ידי חדירה של פתוגנים דרך מעברי האוויר והצמדותם לרירית האף והגרון. במצב תקין שערות האף פועלות כמחסום איתן האחראי על מלכוד הגורמים הפולשים וסילוקם מהגוף באמצעות רירית או נוטים להבלע על ידי מערכת העיכול. בנוסף למחסומים אלה בדרכי הנשימה העליונות מערכת החיסון משתתפת במערך ההגנה הפעיל בתגובה לפלישת הוירוסים והחיידקים. שקדי האף מורכבים מרקמות הלוכדות וירוסים ומייצרות נוגדנים הפועלים נגדם.

וירוסים וחיידקים רבים נוטים להסתגל ולהתנגד למנגנוני ההגנה בגוף. לפעמים הם יכולים לייצר רעלנים וחומרים שונים הפוגעים ברירית או משנים את המבנה שלה ומחלישים את מערכת החיסון. יכולת זאת לגבור על מנגנוני ההגנה מובילה לדלקת בדרכי הנשימה העליונות.

מהם התסמינים הקליניים?

תסמינים שכיחים הם גודש באף, ייצור מוגבר של נזלת והתעטשות. הגירוי הנוצר ברירית הגרון גורם לכאב גרון, גירוד המלווה בכחכוח או שיעול ולעיתים מתלווה לזה שינוי בקול עקב גירוי של מיתרי הקול. חום הינו תסמין הנפוץ יותר בקרב ילדים אולם עשוי להתרחש גם אצל מבוגרים.

תסמינים נוספים אך פחות נפוצים הם עייפות, כאבי ראש ושרירים, כאבים באזור הפנים המאפיינים דלקת סינוסים, גירוד עיניים, בחילות, הקאות ושלשולים. התסמינים עשויים להמשך בין 3 ימים עד לתקופה של שבועיים. דלקת ממושכת מצריכה בירור רפואי שכן עשויה לחשוף מצבים רפואיים חמורים יותר כמו סינוסיטיס, אלרגיה, דלקת ריאות, ברונכיטיס ועוד. דלקת גרון שמקורה בחיידק מקבוצת הסטרפטוקוקוס יכולה להוביל לסיבוכים רפואיים בהעדר טיפול מתאים. אחת המחלות היא קדחת השגרון.

טיפול

דלקת בדרכי הנשימה העליונות אשר נגרמת על ידי נגיף נוטה לחלוף לאחר מספר ימים ואינה מצריכה בירור רפואי. תסמינים ממושכים יותר המובילים להחמרה, קשיי נשימה, הפרעות בתהליך הבליעה, התייבשות חמורה, מצריכים בדיקה רפואית וטיפול. אשפוזים נפוצים יותר בקרב קשישים, חולים במחלות לב כרוניות, ילדים ואנשים המאובחנים עם מערכת חיסונית חלשה.

מנוחה וצריכה מוגברת של נוזלים הן דרכים הכרחיות למנוע התייבשות. איבופרופן או תרופות מקבוצת הפאראצטמול, מקלות על כאבי הגוף ומפחיתות חום. אנטיהיסטמינים כגון דיפנהידרמין משמשים להפחתת ההפרשות מהאף. במקרים חמורים יומלץ שימוש בסטרואידים להקלה בנפיחות או גודש אולם השימוש בנוגדי גודש אינו מומלץ לטווח ארוך. במקרים של דלקת חיידקית כמו סינוסיטיס בקטריאלי יומלץ טיפול אנטיביוטי.

 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן