ניתוח חך שסוע

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ניתוח  חיך שסועחך שסוע הינו מום מולד האחראי לגרימת מגוון רחב של בעיות ומהווה אתגר משמעותי בקרב הקהילה הרפואית. חיך שסוע או חלל בגג הפה, היא תופעה המתרחשת בשלב ההתפתחותי המוקדם בעובר. במהלך ההתפתחות העוברית רכיבים מסוימים אינם נוצרים כראוי.

לחך שסוע יש שתי השלכות מרכזיות, הראשונה אסתטית והשנייה הינה פגיעה תפקודית בקיום אינטרקציה חברתית, היכולת לתקשר ביעילות, הפרעות בעת האכילה וייצור ווקאלי לקוי. שפה שסועה עשויה להתלוות לבעיה. תיקון חך שסוע נעשה כיום במסגרת ניתוחים פלסטיים הפועלים לשחזור המבנה ומסייעים לשקם את חלל הפה ותפקודו.

באילו מקרים מבצעים את הניתוח?

ניתוח לתיקון חך שסוע נועד למנוע את בריחת האוויר מחלל הפה לאף ולשפר את בעיות ההיגוי בשילוב עם ריפוי בדיבור בלווי אנשי מקצוע. כמו כן, הניתוח מקל על האכילה, הנשימה ופועל לשחזור המראה האסתטי של הפנים. הטיפול במומי לידה נעשה בהדרגה ובהתאם לגילו של המטופל.

מאחר והבעיה היא בעיה מולדת, הניתוח יתבצע בשלב מוקדם של החיים- בגיל 10 חודשים עד גיל שנה . בשנים הראשונות לאחר מועד הניתוח יזדקק הילד לעבור טיפולים אורטודונטים ליישור השיניים ובהמשך אף לניתוח המתקן את מנח הלסתות.

מה מטרת הניתוח?

תיקון חך שסוע מורכב מסדרה רבת שלבים של הליכים כירורגיים המתחילים בחודשיו הראשונים של התינוק ועד גיל שנה וצפויים להסתיים בשנות ההתבגרות הראשונות. ההליך הראשון הוא בדרך כלל תיקון של הפגם בחך, אשר מפחית את תדירות אובדן השמיעה ומקטין דלקות חוזרות ונשנות.

תיקון של המום מעודד את ההתפתחות התקינה של הלסת העליונה (maxilla) ועצמות הפנים האחרות. בגיל 8 שנים, השתלת עצם מתבצעת כדי לתמוך במבנה הלסת העליון. הליך זה משפר את יכולת הדיבור של הילד. טשטוש הצלקות נעשה בשלב מאוחר יותר וזאת לאחר סיום הצמיחה הטבעית בעת גיל ההתבגרות.

מטרת הניתוח היא להסדיר את הפעילות התקינה והטבעית של החך במהלך הדיבור, האכילה והנשימה. במקרים מסוימים, ייזדקק הילד לעבור ניתוחים נוספים כמו שתל בעצם לצורך צמצום הפערים בעצמות בעת סגירת הפה. סיבות נוספות לניתוח נוסף הן טשטוש צלקות, שיפור מראה ויכולת הנשיכה.

אופן ביצוע הניתוח

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית. בדרך כלל ההליך הכירורגי יתבצע בין גיל 9 חודשים לשנה. עיכוב זה מאפשר לחך להשתנות בחודשיו הראשונים של התינוק. ניתוח בגיל זה מסייע למנוע בעיות דיבור במהלך התפתחות הילד. במסגרת ההליך תיקון החך השסוע נעשה על ידי חיבור של שרירי החך הרך. בניתוח זה שרירי החך הרכים מחוברים זה לזה ויוצרים מחסום תקין בין חלל הפה ומעברי האף. ניתוח מסוג זה מצריך מעקב ופיקוח רפואי במשך מספר ימים.

תופעות לוואי וסכנות

הליך הרדמה או ניתוח ככלל כרוכים בסיכונים רבים הכוללים בעיות נשימה, תופעות לוואי המתעוררות כתוצאה משימוש בתרופות, דימום או זיהום לאחר הניתוח. כשלים רפואיים לאחר הניתוח נצפים לעיתים כאשר החיבור בין הפה והאף אינם תקינים או במקרים בהם עצמות הפנים אינן מצליחות להשתקם באופן תקין. מצבים אלה לעיתים מצריכים ניתוח נוסף או מעורבות של ניתוח פלסטי לשיפור המראה האסטתי.

התאוששות והחלמה

תקופת ההתאוששות מצריכה מספר ימים של מעקב צמוד ופיקוח אחר המנותח. ההחלמה נמשכת מספר שבועות. בימים הראשונים לאחר מועד הניתוח תנועות הילד מוגבלות ולכן הוא זקוק לליווי וסיוע. ילדים בדרך כלל מתחילים לשתות בכוחות עצמם כ 24 עד 36 שעות לאחר הניתוח ולכן הילד מקבל נוזלים דרך צנתר לוריד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן