סרטן מערות האף

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

16470239_xxlמערות האף הם חללים ריקים הממוקמים מאחורי עצמות האף. רקמת המערות או הסינוסים מכוסה בתאים המפרישים ריר ומשמשת להגנה מפני התייבשות. כמו כן תאים אלה מוסיפים לחות לאוויר הנשאף מהאף.

גידול במערות האף נוצר בגין שינויים החלים בתוך התאים וגורמים להתחלקות בלתי מבוקרת של התאים, עד כדי היווצרות של גידול סרטני. גידולים אלה יכולים להיות שפירים או ממאירים. הסיכוי ללקות בסרטן מסוג זה גובר בקרב מעשנים ואנשים הנחשפים לכימיקלים מסויימים.

גורמי סיכון שכיחים

סרטן מערות האף הינו סרטן נדיר אך עם זאת, מספר גורמים ידועים ככאלה המגבירים את הסיכון וכוללים עישון, הקרנות קודמות, חשיפה לחומרים מסוימים כמו אבק, ניקל, פורמלדיהיד וסיבי בד. כמו כן בשנים האחרונות גובר החשד כי וירוס הפפילומה (HPV) המשפיע על ריריות הפה והגרון, מגביר אף הוא את הסיכון ללקות במחלה.

מהם התסמינים הקליניים?

חולי סרטן מערות האף עלולים להציג תסמינים רבים, למעט מקרים חריגים בהם לא נמצאים סימפטומים והגידול מאובחן בשלבים מתקדמים יותר של המחלה. גידול הצומח בחלל האף נוטה לחסום את מעבר האוויר אל עבר קנה הנשימה. חולים אלה, בשלבים מתקדמים מתקשים לנשום ונאלצים לנשום דרך חלל הפה.

סימנים אשר עשויים לתת סימן ולאותת לרופא בדבר האפשרות לסרטן מערות האף הם דלקות כרוניות בסינוסים אשר אינן חולפות לאחר טיפול אנטיביוטי. כאבי ראש תכופים או כאבים שמקורם באזור הסינוסים, נפיחות בפנים, באזור העיניים או האזניים, הפרשות עיניים מוגברות, כאבי שיניים, אובדן שיניים, הופעת גוש באזור הפנים והצוואר, כל הסימנים האלה מצריכים בדיקה רפואית. תסמינים המתלווים להתפתחות של סרטן מערות האף כוללים אובדן חוש ריח חלקי או מוחלט, דימומים מהאף, ומלווים בסימנים כלליים יותר כמו עייפות קיצונית וירידה בלתי מוסברת במשקל.

אבחון המחלה

שינויים פיזיולוגיים או תסמינים חריגים המעוררים את החשד, מצריכים בירור מעמיק ובדיקה רפואית. במהלך הבדיקה הרפואית הרופא בוחן את חלל האף, האוזניים, העיניים והגרון. מישוש בלוטות לימפה בצוואר מסייע למהלך האבחון. לאחר הבדיקה הרפואית ובהתאם לצורך, הרופא עשוי להפנות את המטופל לספירת דם במעבדה, צילומי רנטגן ובדיקות הדמיה נוספות של הראש והצוואר או ישירות למנתח ראש וצוואר.

בדיקת נאזופארינגונסקופיה הינה שיטה נפוצה לאיתור שינויים מבניים בחללי הגוף. במהלך הבדיקה רופא אף אוזן גרון מחדיר צינור גמיש המכיל סיב אופטי ובקצהו מצלמה לצורך בדיקת חלל האף ואזורים סמוכים. שינויים חריגים במערות האף מצריכים לקיחת דגימת רקמה בבדיקה הנקראת ביופסיה.  הדרך היחידה לבצע אבחנה מדוייקת של סרטן מערות האף היא באמצעות הביופסיה. שיטה נוספת הינה שימוש בשיטת FNA, המתבצעת באמצעות מחט מיוחדת המוחדרת לגידול. דגימה הגידול מועברת למכון פתולוגי לאבחון תאים סרטניים.

בדיקות CT ו-MRI מסייעות לאיתור הגידולים ולהתפשטות הגידול לאיברים סמוכים או אף לרקמות ואיברים מרוחקים, בשלביה המתקדמים יותר של המחלה.

דרכי טיפול

הטיפול בסרטן מערות האף תלוי במספר גורמים, הכוללים את השלב של הגידול הסרטני ותלויים במצבו הבריאותי של המטופל. הטיפול מורכב מניתוח להסרת הגידול, הקרנות נילוות לצורך הריסת התאים הסרטניים אשר נותרו לאחר הניתוח, טיפולים כימותרפיים המכווצים את הגידול טרם הניתוח או מפחיתים את התפשטות המחלה לאחר הניתוח וטיפולים ביולוגיים המשלבים טיפול תרופתי.

הקרנות יכולות להיות טיפול ראשוני במקרים מסוימים של סרטן מערות האף. טיפולים פליאטיבים אלה נועדו להשמיד את התאים הסרטניים ולמזער את הגידול עד לכדי מיגורו כליל ולהקל על תסמינים כמו כאב או דימום.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן