המחזור החודשי והשפעתו על תפקודי שמיעה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כנראה שלא תופתעו לקרוא שלנשים יש שמיעה טובה יותר מלגברים. האם יש ירידה בשמיעה בזמן המחזור החודשי? מחקרים מצאו כי שינויים הורמונליים במהלך המחזור החודשי בקרב נשים, יכולים להשפיע על תפקוד השמיעה. מחקרים הראו כי תנודות ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון משפיעות  על המסלולים העצביים של גזע המוח ומורידות את ספי השמיעה.

בפתח דברינו חשוב להבהיר שהקשר בין כאבי מחזור למערכת אף אוזן גרון הוא קשר עקיף אך המחקרים מצאו כי הוא קיים. ירידה בשמיעה בזמן המחזור החודשי היא נושא שמעסיק חוקרים רבים ואנחנו החלטנו לבדוק מה מצאו כבר ומה מתועד במדע.

כאבי מחזור, או בשמם הרפואי דיסמנוריאה (dysmenorrhea), קשורים בעיקר למערכת הרבייה, במיוחד לרחם, ומאופיינים בהתכווצויות וכאבים בבטן התחתונה והאגן ואשר מופיעים בזמן המחזור החודשי או כמה ימים לפניו.

במהלך המחזור החודשי, מוכרים שני שלבים עיקריים: השלב הזקיק והשלב הלוטאלי. השלב הזקיק מתחיל בדימום הווסת וכולל גדילה והבשלה של זקיקי השחלות, עד לביוץ. שלב זה מאופיין בעלייה ברמות האסטרוגן. השלב הלוטאלי עוקב אחר הביוץ, שבו הזקיק הדומיננטי הופך לגופיף הצהוב, ובעיקר מפריש פרוגסטרון כדי להכין את רירית הרחם להפריה אפשרית. מה עוזר לכאבי מחזור? רבות כבר נכתב ותוכלו לקרוא גם באתר כאבי מחזר. אבל מה הקשר בין כאבי מחזור וירידה בשמיעה? מוזמנות ומוזמנים לקרוא כאן:

האם שינויים הורמונליים במהלך המחזור החודשי יכולים להשפיע על תפקוד השמיעה?

אמנם מערכת אף אוזן גרון (ENT), מתמקדת בבעיות אוזן, אף וגרון, מתמודדת עם סט שונה לחלוטין של מצבים, כולל אך לא רק, זיהומים בסינוסים, אובדן שמיעה, דלקת שקדים והפרעות קול, אך עם זאת ידוע כי מערכות הגוף מחוברות זו לזו, ולמרות שאין חפיפה אופיינית בין כאבי מחזור ומצבי אף אוזן גרון, מצאו מחקרים רלוונטיים קשר בין שינויים הורמונאליים בזמן הווסת לירידה בתפקודי שמיעה.

הפוסט הזה מתייחס לתפיסה הרחבה יותר של האופן שבו בעיות בריאות מערכתיות או אי נוחות כללית בגוף יכולים לפעמים להשפיע על תחומים אחרים. לדוגמה, כאשר אישה חווה אי נוחות או כאבים משמעותיים כמו כאבי מחזור עזים, עלול הדבר להגביר באופן זמני את הרגישות שלה לאי נוחות אחרת, כולל כזו באזור מערכת אף אוזן גרון בגופה. לכן הטענה בדבר ירידה בשמיעה בזמן המחזור החודשי היא אינה מופרכת.

מחקרים בדקו את השפעות המחזור החודשי על ספי שמיעה

מחקרים הראו ששינויים הורמונליים במהלך המחזור החודשי יכולים להשפיע על תפקודי השמיעה. תנודות באסטרוגן ופרוגסטרון משפיעות על תפקוד השמיעה, כאשר שינויים בספי השמיעה נצפים על פני שלבים שונים של המחזור. מחקרים מצאו שמסלולים עצביים שמיעתיים בגזע המוח רגישים לתנודות הורמונליות אלו. 

בנוסף, ישנן עדויות המצביעות על כך שתפקוד האוזן התיכונה עשוי להשתנות גם עם המחזור החודשי, מה שעלול להשפיע על רגישות השמיעה. ממצאים אלה מדגישים את יחסי הגומלין המורכבים בין שינויים הורמונליים במהלך הווסת לבין מערכת השמיעה, ומציעים פרספקטיבה מעניינת. המחקרים מופיעים בסוף הפוסט לעיונכם.

המחזור החודשי מווסת על ידי משחק גומלין מורכב של הורמונים, אשר להם השפעה משמעותית על מערכות הגוף השונות, כולל מערכת השמיעה במסגרת אף אוזן גרון . בעוד שהמיקוד העיקרי של המחזור החודשי הוא על מערכת הרבייה, לתנודות הורמונליות יכולות להיות השפעות רחבות יותר.

בעשורים האחרונים, קונצנזוס בספרות מצביע על כך שהורמון המין אסטרוגן ממלא תפקיד חשוב בוויסות תפקוד השמיעה. במחקר נוסף אחר שנעשה עם נשים לפני גיל המעבר נצפו בצורה מעניינת שינויים ניכרים בספי השמיעה של נשים במהלך המחזור החודשי. בתקופות של רמות אסטרוגן גבוהות, ספי השמיעה היו הנמוכים ביותר.

לסיכום, למרות שהקשר בין כאבי מחזור ומערכת אף אוזן גרון הוא עקיף, הגישה ההוליסטית לבריאות מכירה בכך שאי נוחות בחלק אחד של הגוף יכולה לפעמים להשפיע על הרווחה הכללית ועל תפיסת הכאב או אי הנוחות בחלקים אחרים. לקבלת מידע מדויק ומיוחד, יש להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן