תסמיני אלרגיה באף

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תסמיני אלרגיה באףהתסמינים האלרגיים באף מתפתחים כתוצאה מתהליך דלקתי בריריות של האף, הנגרם בתיווך של נוגדנים מסוג IgE. התהליך הדלקתי גורם לעיטוש, גרד אפי, נזלת וגודש אפי. האלרגנים אליהם נחשף החולה נקשרים לנוגדנים הקשורים לתאי פיטום והקישור בין הנוגדנים לאלרגנים מוביל לשחרור של מתווכי דלקת באופן מושהה או באופן מידי מתאי הפיטום.

התסמינים השונים יכולים להתפתח באופן בלעדי באזור האף, אך בחלק ניכר מהמקרים לתסמינים באף נלווים תסמינים נוספים במערכות גוף אחרות כמו למשל במערכת העיכול, בעיניים, בעור ועוד. במאמר שלפניכם נפרט אודות התסמינים המרכזיים של אלרגיה באף.

נזלת אלרגית

נזלת היא התסמין השכיח ביותר של אלרגיה באף. בדרך כלל תסמין זה מתפתח בדומה ליתר התסמינים כתוצאה משאיפה של האלרגנים האפשריים הבאים: קרדית האבק, חלקיקי עובש, גרגרי אבק, אבקני פרחים או פרוות בעלי חיים. הנזלת המופרשת ביתר בעקבות החשיפה לאלרגן מיוצרת במטרה להגן על הגוף מפני חדירה של פתוגן, שעשוי להזיק לגוף, שכן התגובה האלרגית היא בסופו של דבר תגובה לא תקינה של המערכת החיסונית לגורם שלא מהווה סכנה של ממש.

הנזלת יכולה להיות קלה מאוד וכמעט שלא להפריע למהלך החיים התקין, אך במקרים מסוימים היא יכולה להיות חמורה מאוד ולגרום לבעיות נשימה, הפרעות שינה ותסמינים בעייתיים אחרים. יש לציין, כי ישנו קשר הדוק בין נזלת אלרגית לבין מחלת האסטמה וששמונים אחוז מחולי האסטמה, סובלים במקביל מנזלת אלרגית. בניגוד לנזלת שמתפתחת על רקע זיהום, המאופיינת במרקם סמיך מאוד ובגוון ירקרק-צהבהב, הנזלת האלרגית מתאפיינת בגוון שקוף ובמרקם מימי.

גודש באף

גודש באף הוא אחד התסמינים המציקים ביותר והשכיחים ביותר של הנזלת האלרגית. הגודש נגרם בעקבות בצקת מקומית ודליפת פלזמה שמקורן בעלייה בחדירות של כלי דם ברירית האף והרחבה של כלי דם מקומיים ברירית האף. כמו כן, הגוש קשור להפרשה המוגברת של הנזלת. בדרך כלל בתחילת ההתקף האלרגי החולה יסבול בעיקר מעיטושים ומנזלת ואילו רק בהמשך יסבול מגודש באף.

התרופות המשמשות לטיפול בסובלים מאלרגיה, המיועדות להקל על הגודש האפי, פועלות בעיקר על ידי הצרה של כלי הדם המקומיים ברירית האף. כמו כן, רבים מצליחים ליהנות מהקלה לאחר שימוש בתרסיס מי מלח, הגורם לייבוש הנוזלים העודפים באף. שימוש כרוני בנוגדי גודש, עלול לגרום לתלות ואף להוביל להתפתחות של נזלת כרונית.

יובש באף

יובש באף שמופיע על רקע של תגובה אלרגית יכול לגרום לאי נוחות חמורה ואף להוביל לכאבים. הטיפול ביובש באף כולל שימוש במכשיר אדים קרים להגברת הלחות בחדר, הימנעות משהייה בחללים ממוזגים ויבשים ומריחה של ג'לים לסיכוך הרקמות היבשות באף.

מומלץ מאוד להימנע משתיית אלכוהול או מעישון, כיוון שעישון וצריכת אלכוהול מגבירים את רמת היובש באף ומחמירים את הבעיה. באופן כללי מומלץ לשתות לפחות שמונה כוסות מים מדי יום ולהתרחק במידת האפשר מהגורם האלרגני.

גרד באף

הגרד באף יכול להתפתח בחללים הפנימיים של האף, במחיצת האף ובעור המכסה את שלד האף. במקרים רבים הגרד יופיע במקביל לגרד בעיניים, גרד בגרון או תחושת גרד באוזניים. חשוב מאוד להימנע ככל האפשר מגירוד של האף, שכן בדרך כלל הגירוד לא פותר את תחושת הגרד, אלא רק מוביל להחמרה שלה. כמו כן, מאחר ואזור האף רגיש מאוד למגע, הרי שבקלות רבה מאוד ניתן לפצוע את האף ולגרום לדימום והצטלקות.

תחת זאת מומלץ לעשות שימוש במשחה מרגיעה או בטיפולים להקלה על היובש, שבדרך כלל מוביל להתפתחות הגרד.

עוד על אלרגיות דומות:

אלרגיה בגרון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן