בדיקת שמיעה בילדים ותינוקות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת שמיעה בידלים ותינוקותלמרות שבעיות שמיעה חמורות במהלך הילדות הן נדירות, בדיקות מוקדמות מבטיחות שכל הבעיות האפשריות יאותרו ויטופלו מוקדם ככל הניתן.

חשיבות בדיקות שמיעה

בדיקות שמיעה המבוצעות זמן קצר לאחר הלידה מסייעות באופן משמעותי לזיהוי תינוקות עם אובדן שמיעה, ובדיקות המבוצעות בהמשך הילדות מאתרות בעיות שהוחמצו או בעיות ההולכות ומחמירות. ללא הקפדה על בדיקות שמיעה קבועות, קיים סיכוי שבעיות שמיעה יאובחנו רק לאחר שנים רבות.

חיוני לזהות בעיות שמיעה מוקדם ככל הניתן, היות והן משפיעות על התפתחות הדיבור והשפה של הילד, כמו גם על מיומנויות למידה, כישורים חברתיים ומניעת בעיות בריאותיות הקשורות למחלות אף אוזן וגרון. הטיפול יעיל יותר במקרה של זיהוי בעיה וקבלת טיפול מתאים בשלב מוקדם. אבחון מוקדם מסייע אף להבטחת גישת הילד לכל שירותי התמיכה המיוחדים להם הוא עשוי להזדקק.

עיתוי בדיקת שמיעה

בדיקות שמיעה לילדים ותינוקות צריכות להתבצע במועדים הבאים:

בתוך מספר שבועות לאחר הלידה – בדיקה זו נקראת סריקת שמיעת היילוד, בה משתמשים לפני היציאה מבית החולים לאחר הלידה. זוהי בדיקה שגרתית הניתנת לכל התינוקות, כולל לתינוקות שנולדו בבית, המוזמנים להגיע לבית החולים לבצע את הבדיקה.

בין הגילאים שמונה חודשים עד שנה – זוהי בדיקת מעקב שמיעה הנדרשת בגילאים אלו לחלק מהתינוקות.

בין הגילאים שמונה חודשים עד שנה וחצי – אם קיים חשש לגבי שמיעת הילד, בדיקה זו מבוצעת כחלק מסקירת המצב הבריאותי של הילד וקצב התפתחותו.

בין הגילאים ארבע עד חמש – רוב הילדים זקוקים לבדיקת שמיעה עם תחילת הלימודים בגן, והבדיקה עשויה להתבצע בגן או במרפאה מקומית.

ניתן לבדוק את שמיעת הילד גם בכל זמן אחר אם קיים חשש. מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה או רופא אף אוזן גרון אם הורים מודאגים לגבי יכולת השמיעה של הילד.

בדיקות שמיעת יילוד

תינוקות שזה עתה נולדו מקבלים, בהתאם לצורך, בדיקות שמיעה המורכבות משתי בדיקות מהירות ונטולות כאבים, הנערכות במחלקת היולדות לפני עזיבת בית החולים. בדיקות אלו הן:

מבחן שמיעה פנימי – בבדיקה זו האוזנייה מורכבת על אוזן התינוק וצלילי לחיצה שקטים מועברים דרכה. הרופא בודק את תגובת האוזן הפנימית ומנתח את התוצאות.

מבחן שמיעה אוטומטי – בבדיקה זו שלושה חיישנים קטנים מונחים על הראש והצוואר של התינוק, ואוזניות רכות משמשות להפעלת לחיצה שקטה. החיישנים מזהים מספר עצבים מוחיים האחראים על השמיעה, ותגובת התינוק לקול. הרופא מנתח את התוצאות.

תינוקות רבים יזדקקו לבדיקה חוזרת של אחת מבדיקות אלו במקרה בו לא התקבלה תוצאה ברורה, או שקיימת אפשרות לבעיית שמיעה. בדיקת שמיעה חוזרת היא תהליך נפוץ ואינה מעידה בהכרח על בעיות שמיעה. יתכן שהתינוק היה נסער במהלך הבדיקה הראשונה, או שהוא סבל מסתימה זמנית באוזן. במקרה בו התוצאות אינן חד משמעיות, תתבצע הפניה לבדיקה מפורטת יותר של רופא אף אוזן גרון.

חיזוק שמיעה – בדיקה זו משמשת לבדיקת שמיעה בקרב תינוקות החל מגיל שבעה חודשים עד גיל שנתיים וחצי. במהלך הבדיקה, התינוק יושב על ברכי ההורים או על כסא ומוצגים לו צלילים. הוא לומד לקשר את הצלילים כשתגמול חזותי כגון הופעת צעצוע על מסך מחשב. ברגע שהתינוק מסוגל לשייך את הצליל לתגמול החזותי, נפח גובה צליל הקול משתנה כדי לקבוע את רמת השמיעה לה מסוגל התינוק.

בדיקת שמיעה במשחק – ילדים בין הגילאים שנתיים עד חמש מקבלים בדיקות שמיעה במשחק. במהלך בדיקה זו, נשמעים צלילים דרך אוזניות או רמקולים, והילד מתבקש לבצע משימה פשוטה כשהוא שומע את הצליל, כגון להציב כדור בתוך דלי או להרכיב פאזל. ככל שנפח גובה צליל הקול משתנה, כך ניתן לקבוע את רמת השמיעה של הילד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן