ניתוח אנדוסקופי של הסעיף ע"ש צנקר (ZENKER)

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ניתוח אנדוסקופי של הסעיף ע"ש צנקר (ZENKER)סעיף על שם צנקר הוא מצב רפואי שבא לידי ביטוי בהתפתחות של סעיף או כיס בחלקה העליון של הוושט. בדרך כלל מדובר על בעיה המתפתחת בקרב קשישים על רקע היחלשות של דפנות הוושט (הבעיה שכיחה יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים). מצב זה תואר לראשונה על ידי רופא גרמני בשם פרידריך אלברט וון צנקר בשנת 1877 ונקרא על שמו.

ההתפתחות של הסעיף יכולה להוביל לכך שמזון לא מעוכל יצטבר בסעיף וכן הסעיף יכול להוביל להפרעות בליעה. כך למשל במקרים מסוימים הסובלים מסעיף על שם צנקר עלולים לחוות עלייה של תוכן וושטי לא מעוכל לחלל הפה, אפילו מספר שעות לאחר סיום הארוחה.

בנוסף לכך, סעיף על שם צנקר עלול לגרום לתחושה של גוש בגרון או בצוואר, ריח לא נעים מהפה, מעבר של מזון לריאות (מצב זה נקרא אספירציה ועלול להוביל להתפתחות של דלקת ריאות) ועוד.

בקרב חלק מהחולים מתפתחת תחושת מחנק כיוון שהסעיף הבולט מביא להיצרות של קנה הנשימה וכן תיתכן הופעה של צרידות או שינויים בגוון הקול. במקרים מסוימים, החולים עלולים אף לסבול מאובדן משקל לא רצוני.

באילו מצבים מבצעים את הניתוח?

במידה ומופיעים התסמינים שתוארו לעיל יש לאבחן את הבעיה כשהדרך הטובה ביותר לאבחון הסעיף היא על ידי שיקוף של מערכת הבליעה בזמן הפעולה שלה.

הנבדק מתבקש לבלוע מזונות בדרגת סמיכות שונה ולשתות משקאות בעלי דרגת סמיכות שונה המכילים חומר ניגודי ובמהלך הבליעה מבצעים שיקוף ומקליטים את המידע הנאסף. כאשר מבחינים בהצטברות של המזון בסעיף ניתן לקבוע את האבחנה.

עם זאת, לא בכל מקרה של סעיף על שם צנקר יש לבצע את הניתוח וזאת משום שבמקרים מסוימים מדובר על סעיף קטן במיוחד שלא בא לידי ביטוי בתסמינים מיוחדים ולא מפריע לתפקוד היומיומי או ליכולת הבליעה.

במקרים האלו שמתגלים לרוב באופן אקראי לחלוטין, ישנו צורך במעקב, אך לא בניתוח. במקרים בהם הבעיה מובילה להפרעות תפקוד ולהפרעות בליעה, ייתכן ויהיה צורך לשקול לבצע את הניתוח.

כיצד מתבצע הניתוח?

ניתוח אנדוסקופי של הסעיף על שם צנקר מבוצע תחת הרדמה כללית. לאחר שהמטופל מורדם, מחדירים דרך הפה את ציוד הניתוח ומצלמה זעירה שמשדרת אותות וידאו לצג הממוקם מול המנתח. באמצעות הצג יכול המנתח לעקוב אחרי הניתוח.

במהלך הניתוח מבוצעת הסרה של הסעיף ולאחר ההסרה נצרבים כלי הדם באזור על מנת למנוע דימום. לאחר הניתוח המנותח צריך להישאר באשפוז לצורך השגחה לזמן קצר.

היתרונות של ניתוח אנדוסקופי

בעבר, לפני שפותחו השיטות האנדוסקופיות, נהוג היה לבצע את הניתוח בגישה צווארית על ידי חתך כירורגי דרכו התקבלה הגישה לסעיף. כיום מדובר על טכניקה כירורגית שלרוב לא משמשת עבור ניתוח להסרת הסעיף על שם צנקר וזאת משום שבעזרת השיטה האנדוסקופית ניתן ליהנות מניתוח קצר יותר. כמו כן, ניתוח בגישה אנדוסקופית מוביל לתוצאות טובות יותר וגורר פחות סיבוכים. יתרונות אלו הם תוצאה של כך שהניתוח מתבצע דרך הפתח הטבעי של הגוף (דרך הפה) ולא דרך פתח מלאכותי (חתך כירורגי בצוואר).

בנוסף לכך, הניתוח האנדוסקופי לא גורם לצלקות בצוואר ומאפשר לחזור לאכילה פומית תוך יומיים עד שלושה לכל היותר. בעבר היו צריכים המטופלים לקבל הזנה בעזרת זונדה ואילו כיום הודות לשיטה האנדוסקופית, מדובר על נחלת העבר בלבד. הניתוח בגישה הפתוחה מבוצע כיום במצבים חריגים במיוחד בהם לא ניתן לבחור בגישה האנדוסקופית.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן