ניתוח יותרת בלוטת המגן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ניתוח יותרת בלוטת המגןבלוטות יותרת המגן או בשמן הנוסף בלוטות יותרת התריס ממוקמות בצדה האחורי של בלוטת המגן. בדרך כלל מספר הבלוטות הינו 4. הבלוטות אחראיות על וויסות הסידן בדם ובעצמות.

אצל חלק מהאנשים עשוי להתפתח גידול בבלוטת יותרת המגן הגורם למחלה הנקראת היפרפאראתירואידיזם, מחלה הגורמת לעלייה ברמות הסידן בגוף ומלווה בהשלכות חריפות וקשות על רקמת העצם בגוף וגורמת לבעיות כמו אוסטאופורוזיס, עייפות כרונית, אבנים בכליות, שבץ ויתר לחץ דם. מחלה זו הינה מחלה הרסנית ויכולה להוביל למוות אם אינה מטופלת בזמן. הטיפול השכיח הינו ניתוח לכריתת הבלוטות.

באילו מקרים מבצעים את הניתוח?

קבלת ההחלטה לכריתת הבלוטות נעשית על סמך ממצאים רפואיים המצביעים על עלייה בייצור של הורמוני בלוטות יותרת המגן. מצב זה נקרא היפרפארתירואידיזם הנגרם לעתים קרובות על ידי גידול שפירי קטן המכונה בשם אדנומה.

במהלך הניתוח המנתח מאתר את ארבעת בלוטות יותרת התריס ומסיר בלוטות מוגדלות. במקרים בהם בלוטה אחת נמצאת מוגדלת ויתר הבלוטות בגודלן התקין ללא פגיעה בתפקוד, מסיר המנתח את הבלוטה המוגדלת בלבד. במידה וכל הבלוטות מוגדלות, המנתח יידרש להסיר 3 או 3.5 בלוטות כדי לאפשר לשארית  הרקמה לתפקד כרגיל ובאופן תקין.

אופן ביצוע הניתוח

טרם הניתוח עובר המטופל בדיקת אולטרסאונד צווארית, ספירת דם ובדיקות נוספות בעת הצורך. קיימות מספר שיטות המשמשות לכריתת בלוטות יותרת המגן. השיטה הראשונה הינה ניתוח זעיר פולשני הנעשה לאחר הזרקת חומר רדיואקטיבי לוריד ומשמש לאיתור הבלוטות באמצעות התרכזות החומר בבלוטה הפתולוגית.

בעת ההליך, המנתח עוקב אחר רמות ההורמון PTH כדי לבחון את השינויים בערכו. ירידה ברמת הPTH מסמלת את הוצאת הבלוטה הפתולוגית. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית ועשוי להמשך כ 1-3 שעות. תחילה מאתר המנתח את מיקום 4 הבלוטות באמצעות חתך רחב בצוואר. בדרך כלל החתך יתבצע במרכז הגרון מתחת לבלוטת התריס.

Parathyroidectomy הינו הליך נוסף אשר מתבצע בסיוע של מצלמה זעירה המסייעת לאיתור הבלוטות. בשנים האחרונות שימוש באנדוסקופ הפך להיות שיטה נפוצה המשמשץ להסרה יעילה של הבלוטות. לאחר ההליך נותרות צלקות קטנות יותר בהשוואה לניתוח מסוג אחר.

תופעות לוואי וסכנות

ניתוח להסרת בלוטות יותרת המגן כרוך בסכנות, סיבוכים ותופעות לוואי. הראשון הינו פגיעה בבלוטת התריס. כמו כן, הסרת הבלוטות יכולה לגרום למצב הנקרא היפופאראתירואידיזם. מצב זה מתאפיין ברמות נמוכות של סידן בדם. כמו כן, פגיעה במבנים סמוכים כמו מיתרי הקול יכולה להוביל לשינויים בקול או קשיי בליעה. קשיי נשימה הינו סיבוך נדיר החולף בדרך כלל תוך מספר שבועות או חודשים לאחר מועד הניתוח. סיבוכים אפשריים כמו דימומים או זיהום הם סיבוכים נפוצים יותר המשותפים לכל ניתוח.

התאוששות והחלמה

המנותח צפוי לחזור לשגרה תוך מספר ימים בודדים. החלמה במלואה מתרחשת תוך תקופה של כ 1-3 שבועות בדרך כלל. מיד לאחר הניתוח, מומלץ להקפיד על היגיינה ויובש באזור הניתוח. חשוב להקפיד על שתיית נוזלים וצריכת מזונות רכים. אובדן התחושה או תחושת עקצוצים סביב הפה בפרק זמן של 24 עד 48 השעות לאחר הניתוח נגרמות על ידי רמות נמוכות של סידן בדם. כדי להקל על התסמינים האלה ניתן ליטול תוספי סידן כל 4 שעות עד להיעלמות התסמינים. מטופלים העוברים ניתוח להסרת בלוטות יותרת המגן נדרשים לעבור בדיקות דם שיגרתיות כדי לבדוק את רמות הסידן.

ממצאים רפואיים ממחקרים בתחום מציגים שיפור משמעותי בבדיקות צפיפות עצם לאחר ניתוח בלוטת יותרת המגן.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן