דלקת אוזן תיכונה חדה – טיפול מושהה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת אוזן תיכונה חדה - טיפול מושהה באנטיביוטיקהדלקת אוזן תיכונה חדה היא תופעה שכיחה מאד, ובעיקר בקרב ילדים עד גיל שנתיים. הטיפול היעיל ביותר במקרים כאלה הוא טיפול אנטיביוטי, המסייע בזירוז הריפוי ובהעלמת התסמינים הנלווים לבעיה.

יחד עם זאת, השימוש התכוף באנטיביוטיקה, הנחשבת לפתרון מועדף על פני תרופות אחרות או טיפולים שונים, גורם לעלייה ברמת עמידותם של החיידקים, הגורמים לבעיה וכן לכאלה הגורמים גם לתופעות אחרות, כמו דלקת קרום המוח או זיהומים מסוגים שונים בדרכי הנשימה.

על פי מחקרים ובחינות קליניות מעמיקות, נמצא כי במרבית המקרים, כשמדובר בילדים בגילאי חצי שנה עד שנתיים, המחלה חולפת מעצמה. מסיבה זו, הוחלט הן בארצות הברית והן בקנדה, להשהות את הטיפול בילדים הסובלים מהדלקת וכמענה להציע אפשרות אחרות, טיפול משכך כאבים מקומי. רק במידה ולא חל שיפור או במידה וישנה החמרה, אפשר להמשיך לשלב הבא, לטיפול אנטיביוטי.

בחינת אפשרויות הטיפול במסגרת שני ניסויים

במחקר שבוצע בינואר 2011 בפינלנד, נבדקו תינוקות ופעוטות, בטווח הגילאים 6 חודשים עד 35 חודשים, שכולם אובחנו כסובלים מדלקת אוזניים חריפה. 161 מהם טופלו באמצעות Augmentin ואילו 156 מהם טופלו בפלצבו. הטיפול נמשך כ – 7 ימים. תוצאות המחקר הראו שב – 18.6 אחוזים מהתינוקות שטופלו  ב – Augmentin לא חלה הטבה או שיפור כלשהו בדלקת וב – 44.9 אחוזים מהילדים שטופלו בפלצבו לא חל שיפור.

בנוסף נמצאו תופעות לוואי רבות בקרב המטופלים ב – Augmentin, כש – 47.8 אחוזים מהם סבלו משלשול, בעוד ש – 26.6 שטופלו בפלצבו סבלו מכך. כמו כן, 8.7 אחוז מהתינוקות שטופלו ב – Augmantin סבלו מדרמטיטיס (דלקת עורית), בעוד ש – 3.2 אחוז מהתינוקות שטופלו בפלצבו סבלו מכך. המסקנות מתוצאות אלו הן שאכן טיפול אנטיביוטי, בהשוואה לטיפול פלצבו יעיל יותר, יחד עם זאת, ישנן תופעות לוואי שיש לקחת בחשבון בזמן הטיפול.

מחקר נוסף בדק 291 תינוקות בגילאי 6 חודשים עד 23 חודשים, שסבלו גם הם מדלקת אוזניים חריפה. התינוקות חולקו לשתי קבוצות אקראיות, כשקבוצה אחת מטופלת בפלצבו והשנייה ב – Augmentin. כל זאת למשך תקופה של 10 ימים. אצל 35 אחוז מהתינוקות שטופלו ב – Augmentin ניתן היה לראות הפחתה בתסמיני הדלקת בתוך יומיים בלבד, ולאחר 4 ימים הפחתה זו באה לידי ביטוי אצל 61 אחוזים מהם.

לאחר 7 ימים, 80 אחוז מהתינוקות הראו שיפור במצבם. לעומתם, אצל רק 28 אחוז מהתינוקות שטופלו באינבו ניתן היה לראות שיפור בתסמינים בתוך יומיים, לאחר 4 ימים ניכר שיפור אצל 54 אחוז מהם ולאחר 7 ימים אצל 74 אחוז מהתינוקות. כלומר, ההבדל בין שתי הקבוצות לא היה משמעותי כדי לקבוע איזו אפשרות עדיפה יותר או פחות. גם במחקר זה, אצל התינוקות שטופלו ב – Augmentin  הופיעו תופעות לוואי רבות יותר, כמו שלשול ותפרחת העכוז.

המסקנות

מסקנות שני מחקרים אלה הן שטיפול אנטיביוטי במקרים של דלקת תיכונה חדה בקרב ילדים עד גיל שנתיים אכן משפר את מצבם ומזרז את תהליך הריפוי. יחד עם זאת, ניתן להשהות את הטיפול בילדים בגילאי 6 חודשים עד שנתיים ללא חשש מגורמי סיכון או מהחרפת המחלה, ובתנאי שמבצעים מעקב אחר הילד ואחר הסימפטומים הנלווים לה.

במרבית המקרים, המחלה חולפת מעצמה. בנוסף, מומלץ לטפל במשככי כאבים באופן מקומי, ובמידה והדלקת איננה חולפת בתוך 48 עד 72 שעות, יש לפנות לקבלת טיפול אנטיביוטי. העניין נבחן בישראל, ונמצא שלאור פרסום הנחיות ההסתדרות הרפואית בישראל, ישנה הפחתה במתן אנטיביוטיקה ובמקביל עלייה בשימוש בתרופות נוגדות כאב.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן