סרטן בלוטת הרוק

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

resized_87667219בלוטות הרוק כשמן כן הן, אחראיות לייצור והפרשת הרוק. הרוק הוא החומר המסייע לנו לשמור על רטיבות הפה ובנוסף לכך הוא מכיל חומרי עיכול מסוימים המיועדים לפירוק ראשוני של פחמימות.

הבלוטות העיקריות הן הבלוטות התת לשוניות הממוקמות מתחת ללשון, בלוטות הפרוטיד הממוקמות סמוך לאוזניים והבלוטות התת לסתיות הממוקמות מתחת לעצם הלסת. בנוסף לבלוטות אלו שנקראות בהכללה הבלוטות הגדולות, ישנן עוד בלוטות רבות מאוד באזור הגרון והפה שנקראות בלוטות הרוק הקטנות.

מה הם התסמינים של סרטן בלוטות הרוק?

התסמין הנפוץ ביותר המהווה עדות להתפתחות של גידול סרטני בבלוטות הרוק הוא נפיחות מתחת לעצם הלסת או סמוך לאוזניים, בתלות במקום ההתפתחות של הגידול. בנוסף לנפיחות חולים רבים סובלים משיתוק של עצב הפנים בצד אחד של הפרצוף וכתוצאה מכך מקהות תחושתית ומחוסר יכולת לשלוט בשרירי הפנים בצד אחד של הפרצוף.

חשוב לציין כי ברוב המקרים שתסמינים אלו מתפתחים, המקור שלהם הוא לא סרטן בבלוטות הרוק. עם זאת, מאחר ומדובר על מחלה שסיכויי ההחלמה ממנה גבוהים יותר ככל שהיא מאובחנת בשלב מוקדם יותר, הרי שההמלצה הכללית היא לגשת לאבחון ברגע שבו מופיעים התסמינים הנ"ל.

כיצד מאבחנים את סרטן בלוטות הרוק?

כאשר רופא המשפחה ישמע את התלונות של החולה, הוא בדרך כלל ישלח אותו לביצוע בדיקות מתקדמות על מנת לשלול מקרה של סרטן בבלוטות הרוק. הבדיקות הבסיסיות ביותר הן בדיקות קליניות ותשאול מקיף אודות התסמינים מהם סובל המטופל, לאחר מכן יבוצעו בדיקות דם ובהתאם לצורך יבוצעו בדיקות נוספות כשבין היתר מדובר על בדיקת אולטרסאונד, סריקת CT, סריקת MRI וביופסיה.

חלק חשוב בתהליך האבחון הוא קביעת שלב הגידול. בשלב הראשון הגידול קטן מאוד (פחות משני סנטימטרים) וטרם החל להתפשט, בשלב השני הסרטן כבר בגודל הנע בין שניים לארבעה ס"מ, בשלב השלישי הסרטן כבר גדול מארבעה ס"מ וככול הנראה התחיל להתפשט לרקמות סמוכות ובשלב הרביעי הסרטן הצליח להתפשט לעצמות, לעור או למערכת העצבים.

כמו כן יש לאבחן את דרגת הסרטן, כלומר לבחון את מראה התאים ולהאריך את מידת האגרסיביות של המחלה ואת מהירות ההתפשטות של התאים הסרטניים.

כיצד מטפלים בסרטן בלוטות הרוק?

הטיפול בסרטן בלוטות הרוק מותאם באופן אישי לכל מטופל.  זאת כיוון שמדובר על טיפול המשתנה בהתאם לשלב שבו אובחן הגידול, לבריאותו האישית של המטופל, לסוג הגידול, לקצב ההתפשטות שלו ועוד. הטיפול יכול לכלול הסרה כירורגית של בלוטת הרוק הנגועה בסרטן כשבמקרים מסוימים יהיה צורך להסיר גם בניתוח את בלוטות הלימפה הסמוכות לבלוטת הרוק הנגועה.

כמו כן נהוג כיום לטפל בסרטן בלוטות הרוק באמצעות טיפולי רדיותרפיה. הטיפול בקרינה משמש להשמדה של התאים הסרטניים תוך גרימה של נזק מזערי לתאים הבריאים. במהלך הטיפולים החולים עלולים לסבול ממגוון רחב של תופעות לוואי לרבות כאבי פה, שינויים בחוש הטעם, יובש בפה ועוד. בכול אחד ואחד מהתסמינים ותופעות הלוואי יש לטפל באופן ממוקד.

באופן עקרוני יש להזכיר גם את הטיפולים הכימותרפיים המשמשים לטיפול בסוגים רבים של סרטן, אך חשוב להסתייג ולכתוב כי לעתים נדירות בלבד נעשה שימוש בתרופות כימותרפיות לטיפול בסרטן בלוטות הרוק.

חשיבות המעקב אחרי המחלימים

לאחר ההחלמה מסרטן בלוטות הרוק החולים צריכים להישאר במעקב רפואי וזאת כיוון שהמחלה יכולה לחזור ולהופיע שוב. על הרופאים ליידע את המטופלים שלהם בנוגע לתסמינים אליהם עליהם להיות ערים ועל החולים לדווח לרופאיהם על כל ממצא חשוד שעשוי לשוב ולהופיע.

קראו על ניתוח להוצאת אבנים מבלוטות הרוק

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן