מה זה בארוטראומה באוזן התיכונה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מה זה בארוטראומה באוזן התיכונה?

 מה זה בארוטראומה באוזן התיכונה?בארוטראומה היא נזק פיזי לרקמות הגוף הנגרם מהפרשי לחצים בין האוויר בגוף והאוויר או המים מחוצה לו. בארוטראומה מתרחשת כתגובה של הגוף לשינויים בלחץ הסביבתי בעיקר כתוצאה מצלילה או עלייה וירידה בטיסה.

התופעה עלולה לגרום לנזק לרקמות העוטפות את חללי האוויר מכיוון שהגזים ניתנים לדחיסה בעוד הרקמות לא. כאשר חלה עלייה בלחץ הסביבתי, האוויר בחללי הגוף נדחס ואינו תומך ברקמות אשר מתקשות להתמודד עם הלחץ הגבוה. כאשר הלחץ הסביבתי יורד, חלה התפשטות של האוויר בחללים. במקרים בהם האוויר כלוא בחללים ללא פתח בריחה להשוואת הלחץ, הוא עלול להסב נזק לרקמות.

גורמים – הפרשי לחצים

האוזן התיכונה מכילה 1 סמ"ק של גז כלוא ובזמן ירידת לחץ בסביבה הלחץ באוזן התיכונה גדל ותעלת האוזן נפתחת. בעת צלילה או הנמכה בגובה, נוצר תת לחץ והאוויר הנמצא באוזן נדחס וקטן וגורם להיצמדות דפנות האוזן התיכונה ועור התוף ונדרשת פעולה של איזון לחצים על מנת להביא לפתיחת התעלה. כאשר לא מתקיים איזון לחצים, עלולה להתפתח דלקת באוזן התיכונה הקרויה בארוטיטיס מדיה.

אופן התפתחות בארוטראומה

בארוטראומה של האוזן התיכונה מתרחשת כתוצאה ממתיחה של עור התוף ההופך לדרוך תוך היווצרות של כאבים באוזן וקשיי שמיעה. האוזן התיכונה כוללת חלל קטן מאחורי עור התוף אשר אמור להיות מלא באוויר ומחובר לחלק האחורי של האף על ידי ערוץ זעיר הנקרא חצוצרת השמע. האוויר משני צדי עור התוף אמור להיות בעל לחץ שווה המופעל על עור התוף וגורם לו לרטוט ולתפקד באופן תקין.

כאשר לחץ האוויר מחוץ לאוזן עולה באופן מהיר, עור התוף נמתח ואינו יכול לרטוט מה שמוביל לשמיעה קהה. על מנת להקל על מתיחת עור התוף חלה עלייה חדה בלחץ האוויר באוזן התיכונה אשר עולה בחצוצרת השמע אל תוך האוזן במטרה להשוות לחצים.

סיבות ומצבי בארוטראומה

הדוגמא השכיחה ביותר לבארוטראומה והמוכרת לרובנו היא בעת טיסה. כאשר המטוס מתכונן לנחיתה, לחץ האוויר עולה ככל שהוא מתקרב לאדמה מה שגורם לדחיפה של עור התוף פנימה. במידה והלחץ בתוך האוזן אינו מושווה במהירות, אנו חשים בכאב אוזניים. דוגמאות נוספות המוכרות לכלל הן לחץ באוזן בעת צלילה או בזמן ירידה במהירות במעלית.

צינור השמע במצב הרגיל שלו סגור ונפתח מעת לעת בעיקר בזמן בליעה, פיהוק או לעיסה, לכן בקרב רוב האנשים, פעולות אלה מאפשרות לאוויר לזרום במורד חצוצרת השמע ולהשוות את לחץ האוויר משני צדי עור התוף. אולם אצל חלק מהאנשים, חצוצרת השמע אינה נפתחת בקלות והלחץ אינו מושווה באופן מהיר.

אצל אנשים בעלי חצוצרת שמע צרה או כאלה הסובלים ממחלה הגורמת לחסימה שלה, עלולה הבעיה שלא להיפתר בקלות ותנועת האוויר למעלה או למטה אינה מתרחשת כך שהפרשי הלחצים נותרים לאורך זמן ממושך וגורמים לאי נוחות ולמגבלות שמיעה. הסיבה המרכזית לחסימת חצוצרת השמע נובעת מהצטברות של ריר ודלקת הנלווים לצינון, דלקת בגרון, קדחת השחת ומצבים נוספים של הצטברות ריר בחלק האחורי של האף.

דרכי התמודדות ומניעה

לאנשים אשר סובלים מדלקת בדרכי הנשימה או באוזניים מומלץ שלא לטוס על מנת להימנע מהיווצרות התופעה, אולם מעטים המוכנים לוותר על טיסה לחופשה שלהם בשל הבעיה הזו ולכו ישנם מספר צעדים אשר יכולים להקל על התפתחות הלחץ בואזניים והכאב:

  • כאשר המטוס נמצא בירידה לקראת נחיתה, האוויר נוטה לזרום במעלה החצוצרה וניתן ללעוס ולבלוע ממתק או חטיף על מנת לעודד את שחרור הלחץ. גם לגבי תינוקות, מומלץ להאכיל אותם או לתת להם לשתות על מנת לעודד מצב של בליעה.
  • ניתן לקחת נשימה ולנשוף בעדינות בפה סגור תוך צביטה של האף, כך האוויר אינו יוצא החוצה אלא נדחף בעדינות לתוך חצוצרת השמע, ניתן לחזור על הפעולה בכל כמה דקות עד לנחיתה.
  • לא מומלץ לישון כאשר המטוס יורד אל עבר הקרקע, יש לנסות ולעודד את האוויר להיכנס לאוזן התיכונה באמצעות הפעלת מנגנון הבליעה.
  • נטילת טבליות היסטמין הנמכרות בבתי המרקחת יום לפני הנסיעה וביום הנסיעה מה שמסייע להגבלת היווצרות הריר העלול לגרום לחסימת תנועת האוויר באוזן.
  • תרסיס כנגד גודש באף אשר מייבש את הריר באף.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן