דום נשימה בזמן השינה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דום נשימה בשינהדום נשימה בשינה הוא הפרעת שינה אשר מתבטאת בהפוגות או הפסקות קצרות של הנשימה במהלך השינה. דום נשימה בשינה מתחלק לשני סוגים עיקריים הכוללים דום נשימה חסימתי או דום נשימה שמקורו בגורם מרכזי.

דום נשימה בשינה הנגרם כתוצאה מגורם חסימתי נפוץ יותר ומתרחש כאשר שרירים המרכיבים את גרון נרפים. דום נשימה מהסוג השני מתרחש כאשר המוח אינו מצליח לשלוח פקודות ואותות מתאימים לשרירים השולטים בתהליך הנשימה.

מהם התסמינים והסימנים הקליניים?

דום נשימה חסימתי ודום נשימה מגורם מרכזי חולקים סימנים משותפים, אם כי הראשון נפוץ יותר. התסמינים השכיחים הם ישנוניות יתר במהלך היום תופעה המכונה בשם היפרסומניה, נחירות, סימן הבולט יותר בדום שינה חסימתי, עדות להפסקת הנשימה בעת השינה, התעוררות פתאומית אשר מלווה בקוצר נשימה, יובש בפה או בגרון לאחר שינה, כאבי ראש בבקרים, נדודי שינה ובעיות קשב וריכוז.

סימנים כמו נחירות, קוצר נשימה המפריע למהלך השינה, הפוגה נשימתית במהלך השינה, עייפות קיצונית במהלך היום, כל אלה מצריכים בירור רפואי. נמנום ועייפות מופרזים במהלך שעות היום יכולים להתרחש בגלל הפרעות אחרות, כמו נרקולפסיה.

מהם הגורמים לדום נשימה בשינה?

דום נשימה חסימתי במהלך השינה מתרחש כאשר השרירים המרכיבים את החלק האחורי של הגרון נרפים. שרירים אלה תומכים בחלקו הרך של החיך, הענבל, השקדים והקירות הצדדיים של הגרון והלשון.

כאשר השרירים נחלשים או נרפים, מעבר הנשימה מוצר או מצטמצם במהלך הנשימה, והאדם אינו מקבל את כמות האוויר הנדרשת לגוף. מצב זה עשוי להפחית את רמות החמצן בדם. המוח מקבל מידע על הפחתה ברמות החמצן וגורם למצב של ערות כדי להגדיל ולפתוח מחדש את המעבר לאוויר בדרכי הנשימה. ההתעוררות היא בדרך כלל קצרה כך שלעיתים האדם אינו זוכר כלל שהתעורר מהשינה.

נחירות, חנק או התנשפות הם סימנים נוספים המלווים את התופעה. דפוס זה יכול לחזור על עצמו כחמישה עד 30 פעמים בכל שעה במהלך הלילה. דום נשימה בשינה עלול לפגוע ביכולת להגיע לשלבי השינה העמוקים וההכרחיים, דבר המשפיע על רמות הריכוז והפעילות בשעות הערות במהלך היום. אנשים רבים הסובלים מההפרעה אינם מודעים כלל להפרעות המתעוררות בגוף במהלך השינה.

דום נשימה בשינה שמקורו מגורם מרכזי נפוץ פחות, ומתרחש כאשר המוח לא מצליח לשדר אותות לשרירי הנשימה התומכים בתהליך הנשימה במצב תקין. קוצר נשימה או התקשות להירדם או הפרעות שינה הם סימנים בולטים לכך.

בדומה לדום נשימה חסימתי בשינה, נחירות ועייפות בשעות היום יכולים להתרחש אף הם. הסיבה השכיחה ביותר לדום נשימה מרכזי בשינה היא אי ספיקה לבבית או שבץ. אנשים עם דום נשימה מרכזי עשויים לזכור את התעוררות במהלך הלילה.

טיפול בדום נשימה בשינה

מכשיר CPAP

מכשיר CPAP מזרים אוויר באופן אוטומטי על ידי הפעלת לחץ אוויר המוזרם באמצעות מסיכה המונחת על האף במהלך השינה. מכשיר זה שומר על לחץ אוויר הגבוה יותר מזה של הסביבה ושומר על מעברים פתוחים במעברי הנשימה ומונע דום נשימתי. שיטה זו הינה האמינה והנפוצה ביותר לטיפול בדום נשימה.

ניתוח

ניתוח הוא בדרך כלל האופציה האחרונה ומומלץ רק במקרים בהם טיפולים אחרים אשר נוסו וכשלו. עם זאת, אנשים המאובחנים עם בעיות אנטומיות ומבניות, הניתוח יהיה האפשרות הראשונה עבורם. מטרת הניתוח היא להגדיל את דרכי הנשימה דרך האף או הגרון ולהקל על מעבר האוויר.

שיטות שונות כוללות הסרה של רקמות בחלקי הפה האחוריים, הסרת שקדים ופוליפים באמצעות כריתה או לייזר. הגדלת החלל האחורי מתבצעת לעיתים על ידי עיצוב אנטומי מחדש.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן