דלקת אף אלרגית – ריניטיס אלרגית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת אף אלרגית - ריניטיס אלרגיתדלקת אלרגית נמנית בין דלקות האף ונגרמת בתגובה לאלרגן הבא במגע ישיר עם הגוף. הדלקת מתפתחת ברירית המכסה את חללי האף כתוצאה מתגובת יתר של מערכת החיסון המווסתת על ידי נוגדני אימינוגלובולין E.

אנשים הסובלים מדלקת אף אלרגית מרבים להתלונן על פגיעה באיכות החיים עקב התסמינים. השכיחות הגבוהה של הדלקת מעוררת את תשומת ליבם של חוקרים רבים העוסקים ברפואה, שכן הבנה מעמיקה בתחום מקדמת את שיטות הטיפול וההתמודדות עם הבעיה.

מה גורם לדלקת אף אלרגית?

חשיפה עונתית לאבקנים או חשיפה לאלרגן רב שנתי כמו אבק ובעלי חיים מעוררת את מערכת החיסון יתר על המידה בפרטים רגישים יותר. מזונות כמו חיטה או מוצרי חלב ותרופות מסוג האספירין, יוד ואנטיביוטיקה יכולים לעורר דלקת אלרגיה לאחר השימוש בהם.

מולקולות המרכיבות את החומרים שהוזכרו נשאפות דרך האף בעת הנשימה ומגיעות לתאים מיוחדים במערכת החיסון. תאים אלה מפעילים תאי T כחלק מתגובת שרשרת ומשחררים ציטוקינים מסויימים. האחרונים שהוזכרו בהמשך מפעילים תאי B מיוחדים האחראיים על שחרור של נוגדנים מסוג אימינוגלובולין E. חשיפה עתידית לאלרגן גורמת לייצורם של חומרים כימיים ומולקולות המפעילות תגובה אלרגית באף.

תסמינים קליניים

התסמינים הנפוצים הם התעטשויות מרובות, נזלת מיימית ושקופה, גודש באף, גירוי וייצור דמעות מוגבר. תופעות אחרות עשויות להיות גירוד מוגבר באזור האף, הפה העיניים והגרון. מטופלים אחדים מתלוננים על אובדן של חוש הריח באופן זמני או קבוע.

תסמינים שנוטים להתפתח בשלבים מאוחרים יותר הם שיעול, חסימה באוזניים, כאבי גרון ופגיעה בחוש הריח. לעיתים נצפים עיגולים שחורים מתחת לעיניים, נפיחות באזור העיניים, עייפות וכאבי ראש.

דרכי אבחון ובדיקות מיוחדות

האבחון מתבצע על סמך הרקע הרפואי של האדם והבדיקה הרפואית. במהלך הבדיקה הרפואית הרופא בודק את חלל האף בניסיון לשלול פוליפים אשר עשויים להוביל לתסמינים המאפיינים דלקת באף.

רופא אף אוזן גרון עשוי להפנות את האדם לבדיקה אצל אלרגולוג לצורך מבחן אלרגיה. במסגרת הבדיקה כמויות זעירות של אלרגנים מוחדרים מתחת לעורו של הנבדק. רגישות יתר מתבטאת באדמומיות, נפיחות וגירוי העור. הנבדק עשוי לעבור בדיקת דם לצורך מדידת כמות נוגדני אימונוגלוגולין E וספירת אאוזינופילים בדם.

שיטות טיפול בדלקת אלרגית באף

השלב הראשון הוא המנעות מפני החשיפה לחומרים החשודים כאלרגנים. טיפולים תרופתיים בדלקת אף אלרגית כוללים שימוש באנטיהיסטמינים המקלים על תסמיני האלרגיה.

אנטיהיסטמינים כמו לורטדין וצטריזין מטפלים בגירוד, בהתעטשויות ובנזלת. תרסיסי אף המכילים אנטי היסטמינים פועלים היטב ולפיכך משמשים מטופלים רבים. תרסיסי אף המכילים סטרואידים יעילים אף הם בטיפול בדלקת אף אלרגית ובטוחים לשימוש בקרב ילדים ומבוגרים אולם מצריכים מרשם רפואי.

נוגדי גודש משמשים להקלה בתסמינים, אם כי השימוש בהם מוגבל לשלושה ימים בלבד. תרופות אחרות כוללות מעכבי לאוקוטריאנים, כימיקלים המשתחררים בגוף בתגובה לאלרגן.

 מהי אימונותרפיה?

אימונותרפיה תפקידה להרגיל את הגוף לאלרגן כך שכל חשיפה עתידית עמו אינה תעורר תגובה אלרגית בגוף. במסגרת ההליך, מוזרק לאדם אלרגן במינון משתנה וכל זאת תחת פיקוח רפואי.

תחילה החומר מוזרק פעמים בודדות במהלך השבוע. בהדרגה התדירות והמינון גדלים. ההליך עשוי להמשך כמספר חודשים עד להפחחתת ההסתברות של הופעת התגובה האלרגית בתגובה לחשיפה לאלרגן.

סיבוכים אפשריים

דלקת אף אלרגית המלווה בגירוי רירית האף וגודש מגבירה את הסיכון של חללי האוויר בעצמות הפנים, הסינוסים. סינוסיטיס היא בעיה רפואית נפוצה הנגרמת כתוצאה מדלקות אף ומצריכה טיפול רפואי שכן מגבירה את הסיכון לזיהומים חמורים.

עוד על אלרגיות דומות:

אלרגיה בגרון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן