ניתוחים אנדוסקופיים של האוזן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ניתוח באוזןניתוח אנדוסקופי הוא ניתוח המבוצע באמצעות החדרת ציוד אופטי, המאפשר למנתח לראות את הנעשה בתוך גופו של המנותח על גבי מסך מבלי לפתוח חתך נרחב בגופו. ישנם ניתוחים אנדוסקופיים המבוצעים דרך חתכים זעירים או קטנים מאוד וישנם המבוצעים דרך הפתחים הטבעיים בגוף המנותח.

במאמר זה נפרט אודות מספר ניתוחים אנדוסקופיים של האוזן. חשוב לציין כי את הניתוחים שיוזכרו במאמר זה ניתן לבצע גם בגישה הפתוחה. לעתים הניתוח מתבצע באמצעות שילוב בין הגישה הפתוחה לגישה האנדוסקופית.

ניתוח לטיפול בכולסטאטומה

כולסטאטומה היא גוש ציסטי שלכוד בגבולותיה של העצם הטמפורלית (עצם הרקה) כשרוב המקרים מאובחנים בין גיל 5 ל15.

הגוש הציסטי באוזן יכול להתפתח באופן הדרגתי ושקט מאוד ללא שום סימן. עם זאת, ללא טיפול הוא יכול להוביל להתפתחות של מגוון תסמינים כגון: כאבי אוזניים, הפרשות מהאוזן, ליקויי שמיעה שונים וטנטון. במקרים המתקדמים הכולסטאטומה עלולה לגרום לסיבוכים חמורים כמו למשל: דלקת מוח, דלקת קרום המוח, שיתוק עצב הפנים, פקקת של הווריד הסיגמואידי ועוד. הטיפול היחיד המוצע לחולים שאובחנו עם כולסטאטומה הוא ניתוח.

ישנן שתי גישות כירורגיות מרכזיות לטיפול בכולסטאטומה להלן:

CWU (Canal wall up או Closed cavity) – קידוח של חלל המסטואיד תוך הותרת דופן התעלה האחורית, החוצצת בין תעלת השמע החיצונית לבין חלל המסטואיד על מקומה. ניתוח זה מאפשר לשקם את השמיעה של המנותח באופן האופטימאלי, שכן הוא משמר את מבנה האוזן. אולם חסרונו המרכזי בא לידי ביטוי בכך שלא ניתן לזהות את חזרת המחלה בחלל המסטואיד. לצורך כך יש לבצע ניתוח חוזר באזור או בדיקת MRI בטווח של שישה חודשים עד שנתיים מהניתוח.

CWD (Canal wall down או Open cavity) – בניתוח זה מורידים את קיר התעלה האחורי כשלעתים מסירים גם את מבני האוזן התיכונה ליצירת חלל אחד הפתוח כלפי חוץ.

בחלק מהמקרים ניתן לקבל החלטה לגבי סוג הניתוח מראש בהסתמך על הממצאים שעלו מהבדיקות השונות. עם זאת, לא אחת מקבלים את ההחלטה תוך כדי חשיפת הממצאים בנוגע לנזקים שנגרמו ולהיקף המחלה.

ניתוח לתיקון עור התוף (טימפנופלסטיקה)

עור התוף הוא הקרום הדק המהווה את קו הגבול בין האוזן החיצונית לבין האוזן התיכונה, תפקידו הוא להעביר את גלי הקול הנקלטים באוזן החיצונית לעצמות השמע הממוקמות באוזן התיכונה. בנוסף לכך, עור התוף מהווה מעין מחסום בפני זיהומים שעלולים לחדור לאוזן התיכונה. ניתוח לתיקון עור התוף מבוצע בחולים שסובלים מנקב בעור התוף.

נקב בעור התוף עלול להיווצר כתוצאה מפציעה ישירה, פציעת הדף, דלקת באוזן התיכונה ועוד. הניתוח מבוצע תחת הרדמה מלאה ובמהלכו המנתח נוטל רקמה קטנה מהאוזן ומשתמש בה כטלאי לכיסוי הנקב בעור התוף.

ניתוח סטפדקטומיה לטיפול באוטוסקלרוזיס

אוטוסקלרוזיס היא מחלה שגורמת להידבקות של הארכובה (אחת משלוש עצמות השמע) לחלון הסגלגל. החלון הסגלגל הוא למעשה שער הכניסה לאוזן הפנימית. כאשר עצם הארכובה לא מעבירה באופן תקין את גלי הקול לאוזן הפנימית, מופיעות בעיות שמיעה שעשויות להיות חמורות מאוד. במחלה זו ניתן לטפל באמצעות מכשיר שמיעה, או באמצעות ניתוח סטפדקטומיה, בו מחליפים את העצם הפגועה בתותב מלאכותי.

ניתוח כפתורים

ניתוח כפתורים הוא ניתוח המבוצע בפעוטות ותינוקות הסובלים מהצטברות כרונית של נוזלים באוזן התיכונה. במהלך הניתוח המנתח מחדיר צינוריות זעירות המכונות כפתורים לעור התוף של המנותח במטרה ליצור מעבר בין האוזן התיכונה לאוזן החיצונית. הצינורות הזעירים תורמים לייבוש האוזן התיכונה ולאוורור שלה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן