ניתוח לשון קשורה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ניתוח לשון קשורהלשון קשורה היא מום מולד הבא לידי ביטוי בכך שהלשון של התינוק מחוברת באופן לא תקין לרצפת הפה.

באופן תקין הלשון מחוברת לרצפת הפה באמצעות קרום מקשר שנקרא פרנולום. בתינוקות הסובלים מלשון קשורה הקרום הלא תקין גורם להגבלה בתנועתיות של הלשון ובטווח הפעולה שלה.

לשון קשורה מופיעה בשכיחות של שלושה עד חמישה אחוז מכלל התינוקות ובקרב בנים התופעה נפוצה יותר מאשר בקרב בנות. למעשה, בנים סובלים מלשון קשורה בשכיחות הגבוהה פי 3 מאשר בנות.

בקרב חלק מהתינוקות הסובלים מלשון קשורה ניתן לראות קרום מוארך המגיע במקרים מסוימים עד לקצה הלשון ואילו בתינוקות אחרים כל הלשון קשורה לרצפת הפה ולא ניתן להבחין בנקל בקרום המחבר אותה לרצפת הפה.

מה הם התסמינים של לשון קשורה?

לשון קשורה יכולה להופיע במגוון רחב של דרגות חומרה ולגרום להופעה של מגוון רחב של תסמינים. בין היתר מדובר על התסמינים הבאים:

  • קושי ביניקה – הלשון משחקת תפקיד מרכזי ביכולת היניקה של התינוק. לפיכך, לשון קשורה יכולה לבוא לידי ביטוי בקושי בהנקה, בכאבים ונזקים לפטמות ובבעיות התפתחות וגדילה המופיעות על רקע של הזנה לא מספקת.
  • הפרעות דיבור – אמנם הלשון משחקת תפקיד מרכזי גם ביכולת הדיבור, אך ברוב המקרים לשון קשורה לא גורמת לבעיות דיבור. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהילד לומד להפעיל מנגנוני פיצוי המאפשרים לו לדבר באופן תקין ובעובדה שבמקרים רבים מאוד הבעיה חולפת מאליה גם ללא טיפול תוך מספר חודשים.
  • בעיות חניכיים ובעיות שיניים – אחד מהתפקידים החשובים ביותר של הלשון הוא סילוק הפסולת מהשיניים ומהחניכיים וניקוי השיניים והחניכיים משיירי מזון. לפיכך, תינוקות ופעוטות עם לשון קשורה נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מדלקות חניכיים, חורים בשיניים וריח רע מהפה.

במקרים בהם קיימת בעיה תפקודית, בדגש על בעיה שקשורה להנקה, יש לשקול לבצע ניתוח לשון קשורה שלרוב מביא לפתרון הבעיה באופן מידי.

כיצד מתבצע ניתוח לשון קשורה?

ניתוח לשון קשורה הוא ניתוח פשוט ביותר שניתן לבצע באמצעות לייזר או באמצעות מספרי מנתחים. הפעולה הכירורגית פשוטה עד כדי כך שבאנגליה למשל נוהגות לבצע אותה האחיות בבית החולים ולא הרופאים.

שיעורי ההצלחה של הניתוח עומדים על שמונים עד תשעים אחוז, אך במקרים מסוימים יש לבצע את הניתוח פעם נוספת. ניתוח נוסף נדרש במצבים שבהם הניתוח הראשוני לא היה יעיל כיוון שהחיתוך לא היה עמוק מספיק או במצבים שבהם החתך התאחה בצורה לא איכותית והתופעה חזרה על עצמה.

יש לציין כי את הניתוח ניתן לבצע בכל גיל, החל ממספר ימים וכלה בגילאי העשרה. כמו כן, באפריקה למשל נהוג לבצע את הניתוח בילדים הסובלים מלשון קשורה מיד עם צאתם לאוויר העולם. הניתוח מתבצע ללא הרדמה ואורך שניות ספורות. ברוב המקרים בהם הניתוח לא הביא לשיפור ביעילות היניקה, ככל הנראה מדובר על בעיות שלא הופיעו על רקע הלשון הקשורה.

מה הם הסיבוכים האפשריים של הניתוח?

מאחר ומדובר על ניתוח פשוט ביותר, נכון להיום לא קיימים לו סיבוכים. תינוקות שכבר התרגלו לינוק עם לשון קשורה יזדקקו ברוב המקרים לתקופת הסתגלות של מספר ימים ליניקה לאחר ניתוק הלשון מרצפת הפה אך איכות היניקה שלהם תשתפר לאין ערוך.

כמו כן, במקרים מסוימים מופיע כתם לבן בבסיס הלשון אך מדובר על חלק טבעי מתהליך ההחלמה ולכן אין בכך כדי לעורר חשד לסיבוך. באופן כללי, ההחלמה מהניתוח מתרחשת באופן מידי ומידת הכאב הכרוכה בניתוח נחשבת לנמוכה מאוד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן