ניתוח מתלה לועי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ניתוח מתלה לועיניתוח מתלה לועי מתבצע במקרים בהם ישנה פגיעה במבנים האנטומיים האחראיים על החסימה בין חלל הפה וחלל האף ונוצר מצב הנקרא- דיבור מהאף.  למרות תיקונו של גג הפה- החך, מספר מצומצם של ילדים ומבוגרים מתקשים עם הדיבור.

שני חלקי החך החלק הקדמי והחלק האחורי הבשרני, יחד עם שרירי הגרון יוצרים מבנה האוטם ומפריד את חלל הפה מהאף. מבנה זה מונע את כניסת האוויר לאף בעת הדיבור. איכות הדיבור משתנה במקרים של פגיעה במנגנון זה- פגיעה בשרירים הסמוכים ובריחת האוויר לאף.

מה מטרת ניתוח מתלה לועי?

במהלך דיבור רגיל, החלק האחורי של החך- החך הבשרני, עולה למעלה בחלל הפה ואוטם את הקיר האחורי של הגרון. פעולה זאת מונעת את הקשר בין חלל הפה והאף. אם החל הבשרני של החך קצר מדי באורכו, הוא אינו יעיל דיו כדי למנוע את מעבר האוויר בין חלל הפה והאף, ולכן אוויר דולף לתוך האף דרך הפתח שנותר. מצב זה נקרא velopharyngeal insufficiency (VPI). מצב זה משפיע על ההתהודה ואיכות עד איבוד הקול. פעולת הדיבור משתבשת ועשויה לגרום לקשיי תקשורת בעת הדיבור.

ניתוח מתלה לועי נועד לטפל בפרטים המאובחנים עם בעיות במבנה החך המובילים לפגיעה אנטומית וכן יוצרים בעיות בדיבור.

אופן ביצוע הניתוח

ניתוח מתלה לועי הוא הליך כירורגי המיועד לתיקון ושחזור איכות הדיבור אצל ילדים ומבוגרים. ניתוח זה בדרך כלל נעשה בגילים 4-6 שנים. במסגרת ההליך, רקמת שריר נלקחת מהאזור האחורי של הגרון ומושתלת בחך כדי להקטין את מעבר חלל האף ולמנוע את דליפת האוויר לחלל האף. שני פתחים נותרים בכל צד כדי לאפשר מעבר אוויר.

ההליך הרפואי אורך כשעתיים עד 3 שעות. יממה לאחר הניתוח המטופל צריך להשאר תחת פיקוח. נפיחות מקומית יכולה להקשות על הנשימה ולשם כך המטופל עשוי להיעזר בצינור המוחדר לאף, כדי להקל על הנשימה. כמו כן, הנפיחות יכולה לגרום לנחירות.

תופעות לוואי וסכנות

סיבוכיים מידיים לאחר הניתוח שכיחים יותר לאחר ניתוח המתבצע בחלק האחורי של המתלה הלועי בהשוואה לניתוח חך שסוע. אחת הסכנות שמצריכות טיפול מיידי, היא דימום פתאומי וחסימת מעברי הנשימה. חסימת קנה הנשימה מובילה למצב הנקרא אספיקסיה- מחסור באספקת החמצן וחנק.

כאבי גרון והתקשות הצוואר הן תלונות המתוארות מפי מנותחים אחדים לאחר ניתוח מתלה לועי. תופעות לוואי נוספות הן נפיחות מקומית המתפתחת בעקבות התגובה הדלקתית. המטופל עשוי לדווח על קשיי נשימה במהלך השינה ולכן עשוי לסבול מבעיות שינה במשך מספר ימים עד מספר שבועות. עם זאת, בחלק מהמקרים המנותח עשוי להזדקק להנשמה מלאכותית במהלך הלילה.

התאוששות והחלמה

אין הגבלות מיוחדות לאחר הניתוח והמנותח יכול לחזור לשגרה בשלבים מוקדמים. הנפיחות המקומית לאחר הניתוח צפויה לחלוף לאחר מספר ימים וכבר בשבוע הראשון לאחר הניתוח חל שיפור בתחושה הכללית. השיפור בדיבור מתרחש כחודש לאחר ההליך הכירורגי.

לאחר הניתוח יינתנו למטופל משככי כאבים בכל 4-6 שעות בהתאם לצורך. התפריט התזונתי לאחר מועד הניתוח יכלול מרקים, ריבוי נוזלים, מחיות של פירות וירקות, יוגורט, מחית תפוחי אדמה ומזונות רכים נוספים. מומלץ להמנע מצריכת מזונות המגרים את ריריות חלל הפה.

רופאים רבים ממליצים על שילוב של ריפוי בדיבור אצל ילדים אשר עברו את ההליך הכירורגי. במסגרת הטיפול הילדים לומדים כיצד להשתמש מחדש בחלל הפה לצורך הדיבור ולומדים טכניקות המסייעות לתקשורת. ממצאים ממחקרים שנעשו בתחום מצביעים על 80- 90 אחוזי הצלחה ושחזור הדיבור אצל המנותחים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן