זיהום בדרכי הנשימה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

זיהום בדרכי הנשימהזיהום בדרכי הנשימה היא הגדרת מטרייה לשורה ארוכה של מחלות שפוגעות בנתיבי האוויר הכוללת בין היתר את המחלות הבאות: טרכאוברונכיטיס, סינוסיטיס, דלקת גרון, שפעת, דלקת קנה הנשימה ועוד.

יש לציין כי ישנן מחלות כמו למשל שפעת הפוגעות גם בדרכי הנשימה שאינן מחלות ספציפיות של דרכי הנשימה כי אם מחלות מערכתיות ולכן לא נדון בהן במאמר זה.

מה הם הגורמים לזיהום בדרכי הנשימה?

הגורמים השכיחים ביותר לזיהום בדרכי הנשימה הם נגיפים וחיידקים. בין היתר מדובר על רינו-וירוס, קורונה-וירוס, אינפלואנזה, RSV, פאראאינפלואנזה, גונוקוק, סטרפטוקוק, מיקופלזמה, כלמידיה, דיפטריה ועוד.

הזיהומים יכולים להיגרם כתוצאה מפגיעה במערכת החיסונית, כתוצאה מקרבה לאדם חולה, כתוצאה משינויים אנטומיים מסוימים בדרכי הנשימה שמובילים לחדירות מוגברת ופגיעות מוגברת לזיהומים ועוד. בין היתר מחיצת אף עקומה או למשל חסימה מבנית של הסינוסים יכולות להוביל להגדלת הסיכוי לחלות בזיהומים בדרכי הנשימה.

בדרך כלל זיהומים בדרכי הנשימה מתפתחים בעונת החורף. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בעובדה שבמהלך החורף אנחנו נמצאים בעיקר במקומות צפופים ולא מאווררים וכן משום שבסביבה לחה, הפתוגנים יכולים לשרוד זמן ארוך יותר מחוץ לגוף המאחסן.

מה הם התסמינים של זיהום בדרכי הנשימה?

אמנם ישנו מגוון רחב ביותר של פתוגנים שיכולים לגרום לזיהום בדרכי הנשימה, אך במקרים רבים הזיהום יבוא לידי ביטוי באותם התסמינים ללא קשר למקור הזיהום. בין היתר מדובר על התסמינים הבאים:

  • גודש באף כתוצאה מהפרשה מוגברת של נזלת או חסימה של הסינוסים.
  • התעטשויות כתוצאה מגירוי של האף.
  • כאבי גרון שיכולים להוביל לקשיי בליעה ואף לחוסר יכולת לאכול.

לצד התסמינים שהוזכרו לעיל ייתכנו גם תסמינים שונים שיכולים להתאים בדרך כלל למזהם ספציפי או למחלה ספציפית. להלן חלק מהם:

  • מחלה שמופיעה באופן פתאומי ובאה לידי ביטוי בכאבי שרירים, כאבי ראש, חום גבוה, עייפות, חולשה ושיעול יבש לרוב מהווה עדות להידבקות בנגיף השפעת.
  • שיעול שמופיע עם ליחה שמלווה בצפצופים בזמן הנשימה ושנמשך בין שבוע לשלושה שבועות לרוב מאפיין את מחלת הטרכאוברונכיטיס.
  • במידה ומופיעים תסמינים המתאימים לדלקת עיניים, ייתכן כי המקור לזיהום הוא אדנו-וירוס.
  • הגדלה של בלוטות הלימפה בצוואר, דלקת גרון ותפליט מהגרון יכולים להוות עדות לזיהום סטרפטוקוקי.

כיצד מאבחנים זיהום בדרכי הנשימה?

ברוב המקרים לא יהיה צורך לבצע בדיקות אבחון מתקדמות על מנת לאבחן את המקור לזיהום מעבר לתשאול של המטופל לגבי התסמינים מהם הוא סובל ובדיקה גופנית פשוטה.

עם זאת, במקרים מסוימים ניתן להמשיך בהתאם לצורך בביצוע בדיקות שונות כשבין היתר מדובר על משטח גרון, צילום רנטגן של אזור החזה, בדיקת CT, בדיקת דם לזיהוי אנטיגנים או בדיקת שתן לזיהוי אנטיגנים ועוד.

כיצד מטפלים בזיהום בדרכי הנשימה?

הטיפול בזיהום בדרכי הנשימה משתנה בהתאם לתסמינים מהם סובל המטופל, בהתאם לגורם המזהם ובהתאם למידת החומרה של המחלה. כך למשל במידה ומדובר על זיהום חיידקי קל, הטיפול יכלול שימוש בתרופות אנטיביוטיות הניתנות דרך הפה אך במידה ומדובר על זיהום חיידקי חמור, ייתכן כי יהיה צורך לתת את האנטיביוטיקה בעירוי.

במידה ומתפתח חום גבוה ייעשה שימוש בתרופות להורדת החום ובמידה ומופיעים כאבי ראש ייעשה שימוש בתרופות נגד כאבי ראש. במקרים בהם מדובר על זיהום נגיפי, לרוב הטיפול יהיה תומך בלבד וזאת כיוון שהגוף מסוגל להתמודד בדרך כלל עם נגיפים בכוחות עצמו על ידי ייצור נוגדנים. במידה ומופיעים קשיי נשימה ניתן לטפל באמצעות מכשיר שפולט אדים קרים או באמצעות אינהלציה.

אולי יעניין אותך:

נגיף קורונה – הגיע הזמן להכיר אותו מקרוב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן