ניתוח במיתרי קול

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ניתוח במיתרי קולמיתרי הקול הם זוג רקמות ריריות בצבע לבן הממוקמות בשני הצדדים של בית הקול, בחלק העליון של קנה הנשימה. מיתרי הקול הם האיברים האחראיים ליצירת הקול והגוון של הקול משתנה בהתאם לאורך של המיתרים, לעובי שלהם ולמצב המתיחה שלהם.

בשפה הרפואית נקראים מיתרי הקול שפתות הקול. על פניו מדובר באיברים פשוטים מאוד המתוחים בצורה אופקית, אך כפי שנסביר במאמר זה, ישנו מגוון רחב ביותר של פתולוגיות שיכולות להוביל לצורך בניתוח של מיתרי הקול.

אילו מחלות יכולות להתפתח במיתרי הקול?

לפני שנתחיל נציין כי ישנו מגוון רחב של פתולוגיות נוספות שעלולות לפגוע במיתרי הקול שאינן מצריכות ניתוח, אלא טיפול שמרני יותר שאותן לא נזכיר במאמר זה. להלן פירוט אודות פתולוגיות שונות במיתרי הקול בהן ניתן לטפל באמצעים כירורגיים:

  • נגעים שפירים במיתרי הקול – נגעים שפירים כוללים בצקות מקומיות, יבלות ופוליפים. ברוב המקרים הנגעים מתפתחים כתוצאה משימוש לא נכון במיתרי הקול או משימוש מאומץ יתר על המידה באופן כרוני במיתרי הקול (נטייה לדיבור בקול רם, לצעקות או לצרחות).
  • גידול ממאיר במיתרי הקול – גידולים סרטניים במיתרי הקול מתפתחים בשכיחות גבוהה בעיקר בקרב אנשים מעשנים.
  • הצטלקות של מיתרי הקול – הצטלקות של מיתרי הקול ופגיעה באיכות הקול יכולה להיות תוצאה של תהליכים ניווניים טבעיים המתרחשים בגילאים מבוגרים.
  • פגיעה נוירולוגית שמשפיעה על תפקוד מיתרי הקול – מחלות נוירולוגיות רבות כמו למשל פרקינסון יכולות להשפיע על יכולת השליטה במיתרי הקול.
  • שיתוק של מיתרי הקול – שיתוק של מיתרי הקול יכול לפגוע במיתר אחד או בשני המיתרים. ברוב המקרים השיתוק מתפתח באופן אדיופטי, כלומר ללא סיבה הנראית לעין.

מה הם התסמינים של מחלות במיתרי הקול?

התסמינים של הפתולוגיות שעשויות לפגוע במיתרי הקול רבים ומגוונים. התסמין השכיח ביותר הוא צרידות ושינויים בגוון הקול ובעוצמת הקול. עם זאת, שיתוק של מיתר קול אחד למשל יכול לבוא לידי ביטוי בשיעולים והשתנקויות בזמן הבליעה ושיתוק של שני המיתרים למשל עלול אף להוביל לבעיות נשימה.

תסמינים נוספים יכולים להיות למשל תחושה של גוש בגרון, כאבי גרון שיכולים להיות קלים מאוד או חמורים ביותר, התעייפות לאחר דיבור ועוד.

כיצד מבצעים ניתוחים במיתרי הקול?

מאחר וישנו מגוון רחב ביותר של פתולוגיות שיכולות לפגוע בבריאות מיתרי הקול ובתפקוד התקין שלהם, בהתאם ישנו גם מגוון רחב של ניתוחים שניתן לבצע על מנת לטפל בפתולוגיות השונות. בין היתר מדובר על הניתוחים הבאים:

  • במידה ומדובר על ירידה באיכות הקול או בהצטלקות של מיתרי הקול כתוצאה מגיל מבוגר, ניתן להשתיל במיתרי הקול של המטופל רקמה מתרומה עצמית או מתורם זר ולפצות על ההידלדלות של הרקמה.
  • מתיחה יתרה של מיתרי הקול כתוצאה מבעיה נוירולוגית ניתנת לטיפול על ידי הזרקת בוטוקס ישירות למיתר הפגוע או לשני המיתרים.
  • נגעים שפירים נהוג להסיר בטכניקות מיקרו כירורגיות בגישה אנדוסקופית.
  • נגעים ממאירים ניתן להסיר באמצעות שימוש בלייזר.

כמה זמן נמשכת תקופת ההתאוששות?

ניתוחים במיתרי הקול נחשבים לניתוחים פשוטים יחסית באופן כללי. ההחלמה מהניתוח לרוב קלה מאוד ובדרך כלל כבר יום אחד לאחר הניתוח המנותח יכול לחזור לשגרה.

עם זאת, בדרך כלל יש להקפיד על מנוחה קולית במשך שבוע ימים לכל הפחות לאחר הניתוח. במקרים מסוימים ייתכן כי לאחר הניתוח המטופל יצטרך להתחיל סדרת פגישות עם קלינאית תקשורת על מנת ללמוד כיצד לעשות שימוש מושכל ומותאם יותר במיתרי הקול שלו כדי להפחית את הסיכוי להישנות הבעיה.

 

 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן