ניתוח לכריתת עצם המסטואיד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ניתוח לכריתת עצם המסטואידהאוזן האנושית מורכבת משלושה חלקים מובחנים. האוזן החיצונית כוללת את האפרכסת, תעלת השמע ועור התוף, האוזן התיכונה כוללת את שלוש עצמות השמע והאוזן הפנימית כוללת את השבלול.

המסטואיד היא עצם בגולגולת הממוקמת מאחורי האוזן התיכונה. בעברית נקראת העצם הזיז הפטמתי משום שמדובר על בליטה בעלת חורים בגולגולת.

במקרים מסוימים החורים במסטואיד עלולים להזדהם והזיהום עלול להתפשט מעצם המסטואיד לכיוון עצמות השמע שבאוזן התיכונה, לעצבי הפנים, לעור התוף ועוד. בדרך כלל, הזיהומים ניתנים לטיפול באמצעות אנטיביוטיקה, אך במצבים מסוימים בהם הטיפול האנטיביוטי לא מועיל והדלקות מופיעות באופן כרוני, יש לשקול לבצע ניתוח לכריתת עצם המסטואיד.

כיצד מבוצע הניתוח?

ניתוח לכריתת המסטואיד מבוצע תחת הרדמה כללית. לאחר שהמנותח מורדם, מבצע המנתח חתך מאחורי האוזן ודרך החתך ניגש לאזור האוזן התיכונה ולמסטואיד. את הניתוח ניתן לבצע בהיקף מצומצם או בהיקף נרחב, בתלות באזורים הפגועים שיש צורך להסיר. המטרה המרכזית היא להסיר את החלקים הפגועים מבלי לפגוע ביכולת השמיעה של המטופל.

במידה והפגיעה הכרונית הובילה לנזק למסטואיד בלבד, הרי שבמהלך הניתוח רק עצם המסטואיד תוסר. עם זאת, במקרים מסוימים לא יהיה מנוס מלהסיר מרכיבים נוספים במערכת השמיעה כשבין היתר במקרים מסוימים יש להסיר את העור התוף ואת עצמות השמע כולן או חלק מהן.

לאחר ההסרה הכירורגית המנתח מטפטף אנטיביוטיקה לאזור הניתוח על מנת להפחית את הסיכוי לזיהום ותופר את אזור הניתוח. לאחר הניתוח מחדיר המנתח תחבושת שספוגה בחומרים אנטיביוטיים לאוזנו של המטופל וחובש את האזור.

סך הכול הניתוח נמשך בין שעה וחצי לשלוש שעות, בתלות בהיקפו.

מה הם אחוזי ההצלחה של הניתוח?

על מנת לקבוע האם הניתוח הצליח או לא יש להמתין כשבועיים עד שלושה שבועות לאחר הניתוח. באופן כללי, לפי מחקרים רבים שנערכו בנושא נראה כי שיעורי ההצלחה של הניתוח עומדים על כשמונים אחוז.

האם מדובר על ניתוח מסוכן?

אמנם לא מדובר על ניתוח מסוכן במיוחד ואמנם ההחלטה לבצע את הניתוח מתקבלת רק במצבים שבהם התועלת שבניתוח גבוהה מרמת הסיכון שלו, אך בכל זאת חשוב לזכור כי מדובר על פעולה כירורגית פולשנית ולפיכך בדומה לכל ניתוח, גם הניתוח לכריתת המסטואיד עלול להוביל לסיבוכים מסוימים.

השיעור של הסיבוכים בניתוח זה עומד על 1-2% כשהסיבוכים השכיחים הם דימום, זיהום, פגיעה באיברים סמוכים ופגיעה עצבית שיכולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה בעצב הפנים או בפגיעה בעצב הטעם. כמו כן, בדומה לכל ניתוח, גם בניתוח לכריתת המסטואיד יש לקחת בחשבון כי ייתכנו סיבוכים הקשורים לחומרי ההרדמה.

החיים לאחר הניתוח

לאחר הניתוח המנותח עובר לחדר התאוששות בו הוא שוהה כשעתיים ומחדר ההתאוששות עובר המנותח לאשפוז שיכול להימשך בין יומיים לשלושה. ברוב המקרים ההתאוששות המלאה דורשת שבועיים עד שלושה וחודש לאחר הניתוח המנותח יוזמן לעבור ביקורת אצל המנתח על מנת לוודא שהניתוח עבר בהצלחה ושהכול כשורה.

במידה והמנותח עבר ניתוח רחב היקף, ייתכן כי לאחר שיחלים לגמרי מהניתוח יצטרך לעבור ניתוחים נוספים. כך למשל במקרים מסוימים המנותח יצטרך לעבור ניתוח לשחזור עור התוף, ניתוח לשחזור עצמות השמע, ניתוח לשחזור המסטואיד או ניתוח להשתלת אביזרי שמיעה.

במקרים מסוימים הכריתה של המסטואיד יכולה להוביל לשינוי של המבנה האנטומי של האוזן ולהיווצרות של חלל גדול מדי באוזן התיכונה. במקרים אלו ישנו סיכוי גבוה לזיהומים כרוניים. בכל מקרה של הופעת תסמין חשוד לאחר הניתוח יש ליידע את הרופא המנתח באופן מידי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן