נחירות ודום נשימה בשינה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

נחירות ודום נשימה בשינה

נחירות ודום נשימה בשינהאם אתם ישנים בנפרד מבת זוגתכם בגלל שהיא אינה מסוגלת עוד לסבול את רעש הנחירות (ההפרעה שכיחה יותר אצל גברים), כדאי לדעת שנחירות אינן רק מטרד סביבתי אלא סימפטום לבעיה בריאותית שחשוב לטפל בה. על מה מעידות הנחירות? מדוע הן בעייתיות מעבר למבוכה שהן גורמות ואיך ניתן לטפל?

מהי נחירה?

נחירות הן קול שנוצר כתוצאה מרטט הרקמות הרכות בדרכי הנשימה העליונות במהלך השינה. לרוב נשמעות הנחירות בזמן השאיפה אך לעיתים גם בזמן הנשיפה. הנחירה מעידה על הפרעת נשימה חסימתית, החל מהפרעת נשימה קלה ועד דום נשימה חסימתי בדרגות שונות, עד דרגה בינונית. ככל שמספר הפסקות הנשימה בשינה גדול יותר כך ישנה ירידה של אחוז החמצן בדם.

מה גורם לנחירות?

הנחירות מעידות על תנגודת מוגברת לזרימת אויר בדרכי הנשימה העליונות. הנחירות יכולות, כאמור, להעיד על תסמונת של דום נשימה בשינה- מצב בו נוטות דרכי הנשימה להסגר בזמן השינה. בנוסף מצבים של עודף משקל, גודש באף, שקדים מוגדלים, מבנה בעייתי של עצמות הפנים, תת פעילות בלוטת התריס או אקרומגליה- עודף מהורמון הגדילה אצל מבוגרים, יכולים לגרום להפרעות בנשימה בזמן השינה ולנחירות.

מה עלולות הנחירות לגרום?

מעבר להיותן תסמין לדום נשימה בזמן השינה, משפיעות הנחירות על המצב הבריאותי הכללי. הפסקות הנשימה המורידות את אחוז החמצן בדם, עלולות לגרום למחלות כמו סוכרת, לעליה בלחץ הדם, לעייפות כרונית וחוסר ריכוז ועימן ירידה ביכולת הקוגניטיבית. במצבים קשים עלולים להיות מחלות לב ואפילו אירועים מוחיים.

מהם התסמינים של דום נשימה בשינה?

מעבר לנחירות שהן התסמין המרכזי, כאשר ישנן הפרעות של דום נשימה בשינה ישנה הפסקת נשימה ומיד אחריה נחירה אחת קולנית. תסמין נוסף הוא שינה לא רגועה עם מספר התעוררויות, כשמלווה אליהן תחושה של חנק. תסמינים נוספים הם חוסר ריכוז ועייפות רבה במהלך היום ואפילו ירידה במצב הרוח.

מהם הגורמים לדום נשימה בשינה?

הגורם הראשוני לדום נשימה בשינה הוא הרפיית השרירים בדרכי הנשימה העליונות, ירידה בטונוס שלהם. עקב כך נחסמות דרכי הנשימה העליונות. החסימה יכולה לנבוע מבעיה אנטומית באף, בחך, בלשון.

המבנה הלקוי עלול ליצור חסם המונע מהאוויר להיכנס ולעבור בדרכי הנשימה העליונות בחופשיות. גיל (החל מגיל 30) עשוי להיות אף הוא גורם. ככל שמתקדם הגיל נעשות כל רקמות הגוף רפויות יותר. גורם שמחמיר את דום הנשימה בשינה הוא השמנה.

כיצד מאבחנים דום נשימה בשינה?

מלבד תשאול החולה על התסמינים אותם הוא מרגיש וביצוע בדיקות כלליות, ניתן לאבחן דום נשימה בשינה באמצעות בדיקה במעבדת שינה. בדיקה במעבדת שינה תאפשר לרופא המטפל לראות האם ישנן הפסקות בנשימה וכמה. אם יש חשד שהנחירות או דום הנשימה נובעות מבעיה אחרת כמו מבנה אנטומי לקוי של מחיצות האף יש להפנות את המטופל לרופא אף אוזן גרון.

מהו הטיפול בדום נשימה בשינה?

הטיפול בדום נשימה בשינה יכול להתבצע בדרכים שאינן כירורגיות וגם בניתוחים אם יש צורך. הדרכים שאינן כירורגיות הן:

  • ירידה במשקל אם ישנו עודף משקל
  • מסכת CPAP: השימוש במסכה זו הוא בזמן השינה. המסכה אמורה להכניס לחץ חיובי בשינה ולהביא לכך שרקמות דרכי הנשימה העליונות לא יהיו רפויות יתר על המידה, יפלו ויחסמו את נתיב זרימת האוויר.
  • סד דנטלי: סד אותו שמים על השיניים בלילה ותפקידו למשוך את הלסת התחתונה קדימה. סד זה אינו מיועד לכל אחד ויש להתייעץ עם רופא פה ולסת או רופא שיניים.
  • אם מדובר על חסימה אפית ניתן להשתמש במדבקות להרחבת הנחיריים או תרסיס אף (אך בו לא כדאי להשתמש מעבר למספר ימים רצוף)

דרכי טיפול כירורגיות:

הניתוח נקבע בהתאם לבעיה שאותרה בהדמיית שינה מלאכותית מושרית תרופות בה בוצעה אנדוסקופיה שמאפשרת לאתר את מיקומה המדוייק של החסימה. אם החסימה היא אפית, ניתוח יישור מחיצת האף יכול לפתור את הבעיה. הניתוח יכול להיות בשקדים או סביבם, בחך, בענבל, הקטנה של בסיס הלשון או במכסה מיתרי הקול.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן